Online workshop: Personal mastery in challenging times

Schrijf je gratis in!
Mindset
  • 14 august
  • 2019
  • 3 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

Wanneer ben jij succesvol?


Auteur: Phebe D'hondt (26) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

 

Ik verdiep me steeds meer in personal branding, omdat dat me echt ligt en ik er ook in de huidige maatschappij erg in geloof. Het helpt mij om heel duidelijk te bepalen waar ik voor wil staan en hoe ik onthouden wil worden. Als mensen dat dan ook beginnen op te pikken, voel je dat je personal branding voor jou begint te werken en motiveert je dat om daar nog meer op in te zetten. Een positieve, opwaartse spiraal, dus. Een van de vragen die je je moet stellen om je eigen brand te ontwikkelen, is: wanneer ben je succesvol? Dat vond ik persoonlijk de moeilijkste vraag in mijn merkverhaal om te beantwoorden. 

Wat is succes?

Succes, hoe definieer je dat? Dit is alvast het antwoord van Van Dale:

Behoorlijk droogjes, vind ik dat. Voor mij persoonlijk wekt het begrip 'succes' of althans de gedachte eraan een uitbundiger gevoel op. En dan kom ik bij de volgende vraag: hoe voelt succes? Voor mij persoonlijk voelt succes als een overwinning. Iets waarvan je hoopte of wel dacht dat je het kon, maar je bent een beetje opgelucht als het effectief gelukt is. En je voelt je nog succesvoller als je je initiële verwachtingen kunt overtreffen. Anderzijds beginnen de kleinere successen als 'normaal' aan te voelen, wanneer je steeds grotere successen boekt. Ik heb een beetje schrik voor de dag dat ik onverschillig word tegenover die kleinste successen, maar dat zou wel betekenen dat ik groei als mens en als bedrijf.

Niet iedereen ervaart succes op dezelfde manier

Wat succes is voor de ene, is dat niet voor de andere en omgekeerd. Het is wel belangrijk dat je voor jezelf definieert wat succes voor jou betekent. Wanneer vind jij dat je bent geslaagd op professioneel vlak? Dat kunnen grote doelen zijn, maar even goed kleinere doelstellingen. 

Als ik voor mezelf mag spreken: elke kleine overwinning, elke nieuwe klant, elke inschrijving op één van mijn events voelt voor mij als een succes. Ben ik daarom succesvol? Ja en nee. Het feit dat ik uit die kleine dingen voldoening haal, bewijst dat geluk voor mij in kleine dingen zit. De dag dat dat niet meer zo is, moet ik terug met mijn voeten op de grond komen.

De dag dat ik geen voldoening meer haal uit kleine successen, moet ik terug met mijn voeten op de grond komen.

 

Maar stiekem heb ik ook hogere doelen waar ik nu hard voor werk en die voor mij echt als een groot succes zullen aanvoelen:

  1. Ik wil een autoriteit worden in personal branding.
  2. Ik wil mijn eigen kantoor kunnen huren en inrichten.

Het eerste doel is niet echt meetbaar en heeft vooral tijd nodig. Maar ik heb tijd, en veel zin om bij te leren. Het tweede doel is dan weer helemaal meetbaar. Het gaat me eigenlijk niet om de omzet die ik moet halen om een kantoor te kunnen huren (natuurlijk wel een beetje); ik verlang gewoon oprecht naar een plekje voor mij en mijn bedrijf. Op dit moment huur ik een appartement en zit er een box in mijn koffer met al mijn materiaal. Ik noem het al lachend mijn 'mobiel kantoor', maar een eigen stek is echt wel één van mijn doelen en ik weet zeker dat het me rust zal brengen. 

 

Dat is succes voor mij. En voor jou, wat maakt jou succesvol en waar streef je elke dag naar?

Gerelateerde artikels


Mindset
  • 117
  • 3 minuten
ergonomie, beweging en gezondheid op de werkvloer
Mindset
  • 174
  • 5 minuten
5 tips om je winterdip te overwinnen
Mindset
  • 176
  • 3 minuten
Ondernemen is anders leren denken
Mindset
  • 178
  • 2 minuten
Doen en niet overdenken