SAVE THE DATE! Netwerkevenement Ondernemers Onder Elkaar met keynote en speeddating op 12 februari 2020 in Vinoscoop!

INSCHRIJVEN
Sales
  • 16 may
  • 2019
  • 3 minuten om te lezen
  • Bram Wesdorp

Waar vind ik die eerste klanten?


Auteur: Bram Wesdorp van Evibra Healthcare

 

Een vraag die iedereen zich stelt

Hoe en waar vind ik mijn klanten? Ondernemers die zoals ik al dertig jaar bezig zijn, stellen zich die vraag ook nog dagelijks. De wereld verandert, sociale media en internet worden steeds belangrijker en tal van andere ontwikkelingen op de markt kunnen klanten doen veranderen. Dat kan eng lijken, maar het kan ook net opportuniteiten met zich meebrengen.
 

 

Welke klanten WIL je?

In plaats van te denken ‘welke klanten hebben mij nodig’, kan je beter vertrekken van ‘welke klanten wil ik zelf’? Wie past bij jou, wie ben jij, wie wil jij als klant? Welke groep wil je benaderen, vanuit je hart en niet vanuit winstbejag? Ben je een vijvenvijftigjarige met een lokale ondernemer en hou je van gezelligheid? Of ben je een hippe vrouw van dertig die de wereld wil veroveren en dol is op sociale media? Of misschien ben je wel een handige harry die houdt van klussen en verbouwen? Ik heb allerlei marketingopleidingen gevolgd, en het komt steeds op hetzelfde neer: zoek de klanten die bij jouw persoon, jouw gevoel en jouw passie passen.
 

 

Bepaal de koers met jezelf als kapitein en je klanten als matrozen

Neem een blad papier en bedenk voor jezelf welke groepen je wilt benaderen. Schrijf een vijftal groepen op en pen neer waarom deze groepen voor jou in aanmerking komen. Wat zijn de kwaliteiten die deze groepen van jou mogen afnemen? Is dat kennis, handigheid, gezelligheid, ervaring…? Deze groepen en de bijhorende kwaliteiten, dat wordt de richting of de koers van jouw bedrijf.
 
Geloof het of niet, maar die richting heb je nodig zodra je start. Het is je houvast. En zodra jouw schip van wal gaat, kan je de exacte koers van je schip bepalen. Dan pas kan je rondkijken en luisteren naar de echte klanten, je matrozen. De kans is groot dat dan blijkt dat de koers net anders is. Maar dat geeft niet. Theorie en praktijk gaan op dit vlak zelden samen. Het is echter heel belangrijk om vooraf goed te bepalen wat je zelf wilt, welke richting je uit wilt. Daarna zullen klanten je op basis van wind en stroming helpen om de werkelijke koers van jouw bedrijf te bepalen.
 

 

Waar vind ik die klanten dan?

Ik zei het al, de wereld verandert en de markt ontwikkelt zich steeds verder. Ook klanten evolueren. Dus heb je een houvast nodig, een duidelijk uitgangspunt en dat is niemand anders dan jijzelf. Begin bij jezelf, de rest verandert toch. Wil je je klant echt helpen? Met welke service? Kom je je afspraak na en ben je betrouwbaar?
 
Is het antwoord ‘ja’, zorg dan dat je gezien wordt. Maak een folder, presentatie, website of filmpje en vertel wie je bent en wat je plannen zijn. Blijf jezelf en vertel geen onzin. Deel je verhaal met familie, vrienden, buren, kennissen en ga netwerken. Maak gretig gebruik van sociale media en deel je visitekaartjes uit. Pas wanneer mensen jouw verhaal kennen, geef je hen ook de kans om jouw producten en diensten af te nemen.
 
Elke ondernemer twijfelt soms over zijn plan. Wees maar zeker dat het niet altijd zal lopen zoals je wil. Soms gaat het te traag of net te snel naar je gevoel. Dat hoort er gewoon bij, bij ondernemen. Maanden zaaien en bijna niets oogsten… Maar blijf geloven in jouw verhaal, je vak, je enthousiasme en blijf dat uitdragen en uitstralen. Geloof in jezelf, daar hebben jouw klanten recht op.

Gerelateerde artikels


Marketing
  • 61
  • 3 minuten
Zorg ervoor dat klanten jóú vinden online
Sales
  • 19
  • 2 minuten
Groeien met franchising?
Sales
  • 49
  • minuten
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)
Sales
  • 71
  • 3 minuten
De basis voor elk strategisch plan