Online workshop: Personal mastery in challenging times

Schrijf je gratis in!
Inspirerend
  • 16 january
  • 2020
  • 6 minuten om te lezen

Vinoscoop, waar wijn en evenementen samenkomen


Op woensdag 12 februari 2020 organiseert Overondernemers.be de vierde editie van Ondernemers Onder Elkaar. Opnieuw komen ondernemers samen om geïnspireerd te worden door elkaar en te netwerken. Deze keer wordt een keynote over mindset door Jarno De Smet en Lieven Godderis gevolgd door een uurtje speeddaten. En dat allemaal met een lekker, dagvers hapje en drankje in de prachtige plenaire zaal van gloednieuwe evenementenlocatie Vinoscoop. Bekijk het evenement hier.

Om alvast het verhaal achter Vinoscoop te kunnen delen, ging ik op bezoek bij zaakvoerders Christoph Bral, Koen en Bart Batsleer, Evelien Bruylandt en Giovanni De Timmerman.

Vinoscoop is een fusie tussen twee wijnhandels, Chileboutique en Fou de Vin. Kunnen jullie ons vertellen hoe dat precies is gegaan?

Koen: “Zestien jaar geleden heb ik, samen met mijn ouders,  Chileboutique opgericht. Ik had net vijf jaar ontwikkelingswerk in Chili achter de rug en tijdens deze periode is mijn passie voor wijn ontstaan. Net voor ik terug naar België zou komen, maakten mijn ouders de garage leeg, want de eerste container uit Chili was onderweg. Dat was de prille start van Chileboutique. Vier jaar later verhuisde het bedrijf naar de Kleimoer in Mariakerke en vervoegde Bart, mijn broer, het team.”

 

Bart: “Inderdaad, ondanks mijn achtergrond in IT. Het heeft toen niet lang geduurd voor onze eerste werknemer, Giovanni De Timmerman erbij kwam. Met ons drieën hebben we Chileboutique sterk doen groeien. Toen de vraag naar catering voor kleine feestjes toenam, besloot de vrouw van Koen, Evelyn, een koksopleiding te volgen. En zo versterkte ook zij op termijn ons team.”

 

 

Giovanni: “Een tweetal jaar terug ben ik de liefde achterna gegaan naar Nederland. Ik hou er wel van om af en toe in het ongewisse te springen. Ondertussen kwam er vooraan op het industrieterrein een stuk grond vrij, op enkele honderden meters van de vestiging in de Kleimoer. Waar we daar helemaal niet zichtbaar waren, zouden we nu niet prominenter in beeld kunnen komen, zo langs de R4. Koen, Bart en Evelyn besloten op dat moment om die kans te grijpen, maar gingen op zoek naar extra partners. Ik keerde terug uit Nederland, deze keer niet als medewerker, maar als medezaakvoerder. En ook Christoph stapte mee in het verhaal.”

 

 

Christoph, jij had zelf al vijf jaar je eigen wijnhandel en werd plots gevraagd om in een familiebedrijf te stappen. Hoe voelde dat?

 

Christoph: “Toen ze het me vroegen, heb ik geen seconde getwijfeld. Ik zei al ‘ja’ nog voor ze uitgesproken waren. Je moet weten dat ik zelf vijf jaar geleden in bijberoep ben gestart met Fou de Vin. Na amper een jaar barstte dat uit zijn voegen en werd ik volledig zelfstandig. Ik heb veel te danken aan netwerkorganisatie BNI. In het begin deed ik enkel degustaties, maar al snel begon ik ook wijn te schenken op evenementen als Gent Smaakt en Countryside. Ook via BNI ontmoette ik Koen. Het weekend na onze eerste ontmoeting organiseerde Chileboutique een opendeurdag en die dag beslisten we dat ik Koens wijn mee zou verdelen. Zo hebben we meerdere projecten samen gedaan en leerden we elkaar erg goed kennen. Toen Chileboutique twee jaar geleden op zoek was naar een partner, was de keuze snel gemaakt.”

 

En toen ontstond Vinoscoop. Vanwaar de naam?

Bart: “Vino betekent uiteraard wijn, en scoop komt van ‘scope’. We zijn na al die jaren veel meer dan een wijnhandel alleen. Met Vinoscoop willen we wijn en evenementen samenbrengen, zowel voor particulieren als bedrijven. Beneden hebben we nog steeds een wine shop, maar boven hebben we een grote keuken, bar en verschillende zalen.”

 

Evelien: “Elke zaal is genoemd naar een Zuid-Amerikaanse wijnstreek. Zo hebben we de meeting rooms Salta, Mendoza, Maipo, Casablanca en Altura Maxima, stuk voor stuk goed uitgerust voor bedrijven. De kers op de taart is de plenaire zaal waar grote evenementen kunnen plaatsvinden en waar ook de lunch wordt geserveerd. Als kok vind ik het enorm belangrijk dat alles dagvers is. Op evenementen gaat het eten rechtstreeks van mijn potten op het bord. Verser kan niet. Wanneer het warmer wordt, kunnen mensen ook van de lunch genieten op het terras, waar we tot tachtig mensen kunnen plaatsen. En ook onze patio in het midden van de bovenverdieping is een kleine oase van rust.”

 

De locatie is inderdaad prachtig. Samenwerken met vijf zaakvoerders, brengt dat de nodige uitdagingen met zich mee of loopt alles op wieltjes?

 

Koen: “Als je met zo’n groot team bent, moet je een duidelijke takenverdeling uitwerken, zodat iedereen zijn eigen ‘kleine unit’ heeft. Zo ben ik zelf verantwoordelijk voor inkoop en verkoop aan grote klanten, Bart voor administratie en opvolging, Evelien voor de catering, Giovanni voor de wine shop en tasting room en Christoph voor het B2B- en evenementenverhaal.”

Christoph: “Wij vergaderen vaak, net zoals alle andere bedrijven. En uiteraard zijn we het niet altijd onmiddellijk eens met elkaar, maar dan werken we naar elkaar toe, zodat iedereen zich uiteindelijk in het resultaat kan vinden.”

 

 

 

 

 

Giovanni: “Persoonlijk is het die dynamiek die mij elke dag energie geeft!”

Koen: “Het is ook zalig dat we met vijf gelijkgestemden samen aan tafel kunnen zitten en dat we nu een bedrijf kunnen leiden zoals wij vinden dat het moet. Zelf ben ik eigenzinnig, heb ik een eigen visie en wil ik zaken kunnen doen op mijn manier. Dat kan niet in een bestaande structuur.”

 

Christoph: “Ja, ik heb ook lang in loondienst gewerkt, maar ik leefde voor het bedrijf waar ik werkte. Ik deed mijn job met hart en ziel. Door in bijberoep te starten en me te laten omringen door ondernemers, bleek al snel duidelijk dat ik gewoon mijn eigen baas moest worden. Het was de beste beslissing ooit.”

 

Evelien, jij bent de enige vrouw in het team, hoe voelt dat?

Evelien: “Weet je, dat was gewoon nodig. Een vrouw denkt vaak op een andere manier, ziet dingen die mannen niet zien. Zonder te veralgemenen, uiteraard. Ik ben ervan overtuigd dat het voor mijn mannen wel een verrijking is dat er ook een vrouw in het team zit, maar uiteindelijk hebben we gewoon alle vijf een even grote stem.”

 

Jullie spreken vol passie en vuur over jullie bedrijf, wat heel aanstekelijk is voor mij persoonlijk. Waar krijgen jullie zo’n energie van?

Koen: “Ik mag voor iedereen spreken als ik zeg dat wij vooral energie halen uit positieve reacties van onze klanten. We horen heel vaak dat de locatie prachtig is, dat de wijnen uitmuntend zijn en de service onberispelijk, om nog maar te zwijgen over de dagverse, smaakvolle lunch en catering waar Evelien voor zorgt. Mensen gelukkig maken en een mooie, lekkere ervaring bieden, daar doen we het voor.”

 

En tot slot, welke tips zouden jullie geven aan starters en collega-ondernemers?

Christoph: “Volg gewoon je buik en je hart. En laat je omringen door andere mensen om van jouw zaak een succes te maken.”

Giovanni: “Als je ergens 100% in gelooft, dan is het succes verzekerd. Maar je moet er wel hard voor kunnen werken. Zodra je er geen plezier meer aan beleeft, stop er dan mee, dat heeft geen zin.”

Evelien: “Inderdaad, je moet het gewoon doen, maar je moet ook bereid zijn om veel te werken en in het begin minder te verdienen. Daarna komt het wel.”

Koen: “Als ondernemer moet je stappen durven zetten, nieuwe uitdagingen durven aangaan en je buikgevoel laten spreken. Maar vergeet niet elke stap te meten, tellen, rekenen en analyseren, zodat je weet wat het gevolg zal zijn voor jouw onderneming. Leer uit ervaring en doe enkel die zaken die jouw onderneming vooruithelpen.”

Bart: “Zorg ook voor een goede organisatie en stuur deze bij naargelang de noden. Als groeiende onderneming, waar je telkens moet omgaan met nieuwe uitdagingen, is dat niet evident. Dankzij een goede organisatie zorg je ervoor dat iedereen maximaal kan renderen en het werk efficiënt afgehandeld wordt. Op die manier creëer je tijd om nieuwe projecten op te starten.”

 

Bedankt Christoph, Koen, Bart, Evelien en Giovanni voor de hartelijke ontvangst en het gepassioneerde interview. We zien elkaar terug op woensdag 12 februari voor Ondernemers Onder Elkaar!

 

Meer info en inschrijven hier.

Gerelateerde artikels


Inspirerend
  • 331
  • 2 minuten
De POWER van Marnik D'Hoore
Inspirerend
  • 431
  • 1 minuten
De POWER van Philippe Huyzentruyt (Groep Huyzentruyt)
Inspirerend
  • 472
  • 5 minuten
"Ga voor de premiummarkt"
Inspirerend
  • 367
  • 5 minuten
"Alles draait rond goede balans werk-privé"