Overslaan en naar de inhoud gaan
Phebe, hoe combineer jij alles?

Phebe, hoe combineer jij alles?

Starters

Auteur: Phebe D'hondt (26) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Blijkbaar zijn veel mensen onder de indruk wanneer ze weten waarmee ik allemaal bezig ben, terwijl dit voor mij de normaalste zaak van de wereld is. Ik doe elke dag wat ik graag doe en hou wel van goed gevulde dagen, al kan ik ook heel blij zijn als ik eens niets op de agenda zie staan. In deze blog vertel ik jullie hoe ik erin slaag alles te combineren. Niet om op te scheppen, maar wel om te laten zien dat ik ook maar gewoon een mens ben.

Een korte situatieschets

Op professioneel vlak werk ik momenteel nog voltijds als copywriter bij communicatiebureau Accolade in Harelbeke. Daar werk ik in december drie jaar. Daarnaast ben ik eind vorig jaar in bijberoep gestart met Overondernemers.be en wil ik vanaf 2020 ondernemers ook helpen met hun personal branding (www.phebedhondt.be). Die combinatie is op zich al niet min, maar het is zeker haalbaar met de tips die ik hieronder ga delen. Het volledige plaatje is echter ook niet onbelangrijk en daarom maak ik het vandaag even heel erg persoonlijk.

Naast mijn werk, ga ik ook minstens twee keer per week sporten, CrossFit, maar dat wil ik over enkele maanden optrekken naar vier keer per week, want ik heb naast mijn werk ook andere doelen in mijn leven (zoals ooit deelnemen aan een wedstrijd). Ik ben ambitieus en gestructureerd in alles wat ik doe, maar op privévlak is dat zeker niet vanzelfsprekend. Zeker niet als je een partner hebt met twee kinderen van 8 en 11 waar ik toch ook een zekere verantwoordelijkheid voor moet opnemen, en je de ene week in zijn appartement woont en de andere week in dat van mij. Alleen al zorgen dat alle maaltijden op het juiste moment in de juiste koelkast liggen of dat ik de juiste kleding voor de juiste gelegenheid bij heb, is een hele uitdaging.
Hoe ik er dan toch in slaag om alles te combineren?

Tip 1: vroeg opstaan

Mijn vriend heeft me de goede gewoonte aangeleerd om vroeg op te staan, zodat we voordat de werkdag begint al een aantal zaken kunnen doen en dan 's avonds niet (veel) meer hoeven te werken. Zijn wekker loopt af om 4.45 uur, maar dat is er voor mij toch net een beetje over. Ik sta elke weekdag op rond 5.30 uur. Zo heb ik nog een goed uur om te werken voor Overondernemers.be, voordat ik naar Accolade vertrek. In het weekend slaap ik uit tot 8 uur en soms tot 9 uur.

Tip 2: keuzes maken

Er is een overaanbod aan evenementen, maar je moet keuzes maken. Ik ga enkel in op uitnodigingen van evenementen waar ik gewoon écht een goed gevoel bij heb. Ik ga sowieso nooit netwerken om er onmiddellijk klanten uit te halen, maar wel om mijn netwerk oprecht uit te breiden met mensen die ik interessant vind en om te leren van andere ondernemers.

Ik ga nooit netwerken om er onmiddellijk iets uit te halen. Ik bouw liever aan een duurzame relatie en wil vooral zoveel mogelijk mensen leren kennen die me kunnen inspireren.

Ik word soms ook gevraagd voor samenwerkingen, maar dat doe ik enkel als het echt bijdraagt aan mijn groter doel en als ik me er echt goed bij voel. Ik maak wel altijd tijd voor een kennismaking of eerste gesprek, maar ik heb al te vaak 'tijd verspild' bij mensen met wie ik geen klik had, omdat ze een totaal andere mindset hebben. Dat was op zich leerrijk om mezelf te ontdekken, maar nu zet ik er sneller een punt achter als het niet helemaal goed voelt. 

Tip 3: bewust plannen

Ik heb een notitieboek waarin ik aan het begin van de week mijn to do's noteer voor Overondernemers.be, Accolade en mijn huishouden. Ook afspraken noteer ik, al hou ik daarvoor ook een digitale agenda bij die ik deel met mijn vriend. Mijn afspraken tijdens de werkuren van Accolade deel ik met mijn collega's, zodat ze er rekening mee kunnen houden voor de deadlines die ze aan mij toewijzen (en dat zijn er veel). Ik probeer tot slot altijd aan het begin van de week mijn maaltijden in te plannen: wat eten we wanneer, wanneer kan ik het klaarmaken en wanneer kan ik boodschappen doen?

Tip 4: een beetje egoïstisch zijn

Deze tip sluit aan bij tip 2. Het klinkt misschien egoïstisch, maar ik leef maar één keer en het is mijn leven. Kies bewust zelf waar je tijd in wilt investeren en durf ook 'nee' te zeggen als je denkt dat iets jou niet dichter bij je doel zal brengen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat iemand je daarom niet leuk vindt? Dan is dat maar zo. Als je zelf kiest waar jouw tijd en energie naartoe gaat, gééft jou dat gewoon ook energie. Je hebt het allemaal zelf in handen. 

Durf nee te zeggen tegen dingen die je niet dichter bij je doel brengen. Het is jouw leven.

Tip 5: je ook eens minder goed durven voelen

Ik ben ook niet perfect, dus heel af en toe loop ik een dag te janken. Omdat het te veel is, omdat het niet loopt zoals ik het wil, omdat ik gewoon moe ben. En dat is oké. Enkele maanden geleden heb ik echter een hele week zo rondgelopen, en dat was niet oké. Het voorbije jaar heb ik gemerkt dat ik heel veel kan dragen, maar dat ik niet onfeilbaar ben en dat ik naar mijn lichaam moet luisteren. Als ik naar mijn agenda kijk en moet slikken omdat er weer zo onnoemelijk veel op mijn bord ligt, dan doe ik het de week daarna een stuk rustiger aan. 

Soms loop ik ook eens een hele dag te janken.

Als ik me slecht voel, geef ik mezelf tot de volgende ochtend om er dan weer in te vliegen. En ook dat gaat bij mij vanzelf, omdat ik elke dag kan doen wat ik graag doe. Het leven is te mooi en te kort om veel zelfmedelijden te hebben.

Meer tijd en structuur in het vooruitzicht

Ik begin ondertussen wel te merken dat ik te weinig tijd heb om hard te bouwen aan Overondernemers.be. Telkens een uurtje 's morgens vroeg en werken op zaterdag is niet voldoende. Als ik nu niet snel actie onderneem, zal ik achteruit beginnen gaan. Daarom begin ik binnenkort 4/5e te werken bij Accolade, zodat ik me een volledige werkdag per week kan focussen op mijn eigen bedrijf en zo verder kan opbouwen. Over enkele maanden gaan mijn vriend en ik ook samenwonen, waardoor al dat verhuizen en sleuren ook verleden tijd zal zijn. Ik zal dan beter onze maaltijden kunnen plannen en voorbereiden, en meer tijd creëren om vaker te sporten. Want alles is een kwestie van tijd en planning, toch?

Gerelateerde artikels

Phebe D'hondt Overondernemers.be
Starters
- Phebe D'hondt
Wat een jaar en wat een vooruitzichten
7 tips om een kickstart te maken
Starters
- Louis Grulois
7 tips om een kickstart te maken
Ik heb elke dag een beetje schrik
Starters
- Phebe D'hondt
Ik heb elke dag een beetje schrik

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden