Ontdek alle netwerkevenementen in 2021!

ONTDEKKEN
Mindset
  • 25 august
  • 2020
  • 3 minuten om te lezen
  • Maxiem Depypere

Persoonlijke klik in digitale tijden belangrijker dan ooit


Nog te vaak zien (jonge) ondernemers zaken doen als het sluiten van koude deals. Deals die op papier voor beide bedrijven een win opleveren zouden in theorie toch altijd moeten gerealiseerd worden? Hoe komt het dan dat vaak niet per se het beste of goedkoopste bedrijf de deal binnenhaalt? Ook ik ging vaak samenwerkingen aan met vaste partners, terwijl ik wel wist dat er op papier betere matches waren. Toch werkte ik samen met minder evidente bedrijven. Waarom? De persoonlijke én professionele klik was er.

 

Zakenmensen zijn óók gewoon mensen

Ik zie het vaak gebeuren: we maken van een potentieel veelbelovende langetermijnsamenwerking een koude, zakelijke transactie. We willen ‘zaken’ doen. We zeggen tegen onszelf dat zakenmensen rationeel denkende wezens zijn die, in tegenstelling tot ‘gewone’ mensen, zich de skill eigen hebben gemaakt om hun gevoelens uit te zetten en puur zakelijke beslissingen te nemen op basis van feiten, gegevens en data. “Wij zijn de beste en/of de goedkoopste, dus klanten moeten wel volgen.“ Herkenbaar? Het lijkt haast alsof je een Snickers uit de automaat zou halen. Onpersoonlijker kan het haast niet worden.

Net in deze digitale tijden wordt het persoonlijke aspect van ondernemen des te belangrijker. We worden dagelijks overspoeld met duizenden marketingboodschappen. Er worden veel praatjes verkocht en soms ook wel wat gebluft.

Laat ik het iets diplomatischer verwoorden: er wordt ons de wereld beloofd, maar achteraf blijkt dat deze resultaten met enkele seriéuze disclaimers komen.

 

Digitale groeistrategie gebaseerd op het geven van waarde

Moet je de professionele digitalisering en geavanceerde marketingtechnieken dan volledig overboord gooien? Helemaal niet! Het is een en-en-verhaal. Gebruik je digitale strategie complementair met je personal brand, storytelling en een salesstrategie die gebaseerd is op het geven van wederzijdse waarde, eerder dan een quick win voor slechts één van de partijen. Gebruik technologie om je marketingactiviteiten op een efficiënte manier te schalen, maar vergeet zeker de persoonlijke touch niet. Sommige zaken zijn gemaakt om te schalen, andere moet je gewoon persoonlijk gaan uitvoeren omdat ze anders net hun punt en sterkte verliezen.

 

Hoe goed je marketing en sales ook mogen zijn, vergeet nooit dat mensen zaken doen met mensen. People buy people.

 

Hoe goed je marketing en sales ook mogen zijn, vergeet nooit dat mensen zaken doen met mensen. People buy people. Mijn personal brand is veruit de grootste bron van leads, wij doen zelf bijna niet aan cold marketing, behalve om de awareness en naambekendheid te vergroten. Je bent het gezicht van je bedrijf. Jouw visie en jouw why zijn wat het vuur van jouw bedrijf aanwakkert.

 

Jij bent het gezicht van je bedrijf

Extreme voorbeelden zijn onder andere Elon Musk en Gary Vee. Wanneer Elon Musk een nieuw bedrijf start heeft hij een enorme voorsprong tegenover iemand anders die helemaal hetzelfde bedrijf zou oprichten. Dit niet alleen door zijn ervaring en team, maar ook door het vertrouwen dat hij reeds bij mensen opwekt. Ze vertrouwen als het ware zijn kennis als ondernemer, zijn bekwaamheid in de materie, zijn visie op de toekomst en zijn capaciteiten om een goed team rond hem te vormen.

De bedrijven waar zij in werken zijn niet altijd even complementair. Hun visie is dat steeds wél. Hun why sluit steevast aan bij wat ze willen bereiken in élk van hun bedrijven of projecten. Klanten kopen niet altijd specifiek hun product of dienst, maar hun why. En daarop zouden wij ook veel meer moeten inspelen.

Jouw ‘why’ is de bestaansreden van jouw bedrijf en de reden dat je doet wat je doet. Deze overstijgt vaak meerdere bedrijven en projecten. Jouw professionele why zal heel vaak ook jouw persoonlijke why zijn die je doordrukt in heel wat onderdelen in je leven.

Wees geen zielloze muur of website waar potentiële klanten tegen praten; personal branding is net zo sterk omdat het bedrijven en organisaties overstijgt. Je personal brand gaat je hele leven mee. Hou hier dus ook rekening mee mocht je ooit twijfelen om financiële belangen boven het vertrouwen dat iemand in jou heeft te plaatsen.

Een win op korte termijn waar iemand anders benadeeld werd, kan je je hele leven blijven achtervolgen. Niet alleen zal deze persoon niet meer met jou willen werken, de kans is ook groot dat hij dit vertelt aan zijn netwerk, waardoor zij ook niet meer met jou zullen willen werken.

Mensen onthouden voor altijd hoe je hen liet voelen, zelfs na tientallen jaren. Gevoelens zijn sterker dan rationele beslissingen.

 

 

 

Gerelateerde artikels


Mindset
  • 459
  • 3 minuten
Ondernemen is anders leren denken
Mindset
  • 535
  • 2 minuten
Wat een jaar en wat een vooruitzichten
Mindset
  • 706
  • 3 minuten
Een filosofische kijk op het ondernemerschap
Mindset
  • 538
  • 2 minuten
Doen en niet overdenken