Overslaan en naar de inhoud gaan
Persoonlijke communicatie voor meer vertrouwen

Persoonlijke communicatie voor meer vertrouwen

Mindset

Auteur: Phebe D’hondt, oprichter van Overondernemers.be en personal branding partner voor ondernemers

Mensen doen graag zaken met mensen. Prospecten willen zo snel mogelijk persoonlijk geholpen worden, klanten houden van persoonlijke relaties waarbij vertrouwen de basis is. Zeker in de B2B dienstensector is de tijd van pure klanten-leveranciersrelaties volgens mij helemaal voorbij. Samenwerkingen met wederzijds respect wordt steeds meer de norm. Hoe kan je als ondernemer die persoonlijke relatie en communicatie stimuleren?

1. Door je als mens op te stellen

Je klanten hoeven niet per se je vrienden te worden, maar hoe fijn is het niet als je je klanten een gelukkige verjaardag kunt wensen via sociale media of eens kunt vragen hoe het met de kinderen gaat? Door te laten zien dat het niet altijd over business moet gaan of dat je niet alleen op verkoop uit bent, ontstaat er een veel persoonlijkere relatie en wordt de zakelijke samenwerking meteen ook een stuk menselijker en aangenaam.

2. Door als zaakvoerder te netwerken

Op veel netwerkevenementen ontmoet ik vaak verkopers of vertegenwoordigers van bedrijven. Daar is op zich niets mis mee en uiteraard vinden zaakvoerders van grotere bedrijven niet altijd de tijd om overal zelf aanwezig te zijn. Maar veel ondernemers willen graag gelijkgestemde ondernemers ontmoeten, niet alleen om af te toetsen of er ooit een samenwerking mogelijk is, maar vooral om toegang te krijgen tot elkaars netwerk en om van elkaar te kunnen leren. De beste samenwerkingen ontstaan nadat beide partijen elkaar eerst wat persoonlijker leren kennen, vaak door elkaar meermaals te ontmoeten op netwerkevenementen. Daarna maakt het dan niet uit of het een medewerkers is die ons verder helpt tijdens de samenwerking of de zaakvoerder zelf. Het vertrouwen in de zaakvoerder en zijn bedrijf is er immers al dankzij de persoonlijke relatie.

3. Door in te zetten op personal branding

Je als mens opstellen en zelf als gezicht van je bedrijf netwerken, betekent eigenlijk dat je inzet op je eigen persoonlijkheid om potentiële klanten aan te trekken en vertrouwen op te bouwen. Personal branding, dus.

Het is belangrijk dat je eerst voor jezelf heel goed weet hoe je wil dat mensen jou zien, zodat je daarna je doen en laten daarop kunt afstellen. Wil jij als expert in een bepaalde niche gezien worden, dan moeten je ideale klanten uiteraard te weten komen dat jij daarin gespecialiseerd bent. Een combinatie van online communicatie en offline netwerken kan daarvoor zorgen. Maar niet alleen je expertise is belangrijk; wil je gelijkgestemde klanten en leuke projecten aantrekken, dan moet je ook je waarden en mindset duidelijk maken. Die zaken voor jezelf bepalen vraagt om een denkoefening waarbij je een evenwicht vindt tussen wat past bij je authentieke zelf en waar de markt behoefte aan heeft.

Vragen die je je hierbij kunt stellen zijn:

  • Met welke expertise of specialisatie wil jij geassocieerd worden?
  • Hoe ziet een ideale klant binnen die niche eruit?
  • Welke waarden vind jij belangrijk en wil je ook bij je klanten terugvinden? Voorbeelden zijn: eerlijkheid, transparantie, altruïsme, verbinding …
  • Waar kan je die ideale klant vinden, zowel online en offline?

Op deze antwoorden kan je alvast je communicatie afstemmen. Zorg ervoor dat je consequent bent in wat je zegt en wat je doet, dan komen die ideale klanten en het vertrouwen vanzelf.

Gerelateerde artikels

Persoonlijke klik in digitale tijden belangrijker dan ooit
Mindset
- Maxiem Depypere
Persoonlijke klik in digitale tijden belangrijker dan ooit
Leiderschap in turbulente tijden
Mindset
- Riet De Sadeleer
De juiste leiderschapsstijl in turbulente tijden
Welzijnsbeleid in uw bedrijf? Vergeet het!
Mindset
- Jeroen Roozendaal
Welzijnsbeleid in uw bedrijf? Vergeet het!

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden