Jouw ondernemersverhaal op Overondernemers.be?

ONTDEK HOE HET WERKT
Ondernemen in crisistijden
  • 14 may
  • 2020
  • 2 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

Ondernemen in crisistijden: Ines Maroye


Met het coronavirus in ons kielzog blijven we ondernemen. We moeten dan misschien wel tijdelijk stoppen, opgeven is voor ondernemers geen optie. Hoe gaat de Vlaamse ondernemer om met deze crisis? Laat het mij weten door onderstaande vier vragen in een mailtje te kopiëren en bezorg mij jouw getuigenis. Elke inzending wordt gepubliceerd.

Vandaag is Ines Maroye van Graviteit aan het woord.

 

Stel jezelf voor: wie ben je, hoe heet jouw bedrijf, wat is je core business en wie is je ideale klant?

Ik ben Ines, één van de creatieve wezens van het communicatiebureau Graviteit. Wij zetten onze schouders onder de bedrijfscommunicatie van kmo’s en organisaties door hen te ondersteunen op strategisch, visueel en tekstueel vlak. Ons doel? Zorgen dat jouw bedrijf niet blijft zweven tussen de concurrentie. Met onze creatieve concepten, doordachte designs en converterende content zetten we onze klanten op de kaart.

Sterke communicatie komt enkel tot zijn recht wanneer deze op maat van een bedrijf of organisatie is. Niet elke aanpak werkt voor elke onderneming. Daarom plaatsen we elke klant in het middelpunt van zijn of haar eigen sterrenstelsel. We geloven in een open en transparante manier van communiceren. Het is ons doel om boeiende en succesvolle samenwerkingen tot stand te laten komen. Het spreekt voor zich dat we steeds inzetten op een partnership op lange termijn, en dat we als communicatiebureau werk afleveren waar we trots op zijn.

 

Welke impact had het coronavirus tot nog toe op je bedrijf? Welke gevolgen heb je ervaren?

Graviteit ziet zichzelf als een hecht team. Eveline, Frank en ik vormen een geoliede machine. Daarnaast komen er in het voorjaar steeds leergierige en enthousiaste stagiairs bij ons langs. Onze uitdaging was om deze teamspirit nu ook van thuis uit te creëren. Iedereen werkt van achter zijn of haar computerscherm van op verschillende locaties. We maken gretig gebruik van Skype voor groepschats en calls, want geregelde interne communicatie is voor ons een must. Gelukkig kunnen we binnenkort weer aan samen aan de slag in ons kantoor in Gentbrugge, rekening houdende met de social distance regels natuurlijk.

Gelukkig kan het Graviteit team zich nog steeds nuttig bezighouden in deze rare tijden. Veel bedrijven en organisaties zien dit rustmoment als een kans om stil te staan bij hun communicatie. Voor hen het ideale moment om met Graviteit aan tafel te zitten (jammer genoeg niet fysiek) en op onze creativiteit beroep te doen.

Daarnaast merken we dat er ook heel wat specifieke communicatie rond de coronacrisis en quarantainemaatregelen moet verspreid worden. Zo ontwierpen we onlangs een tijdelijke raamsticker voor de nieuwe toonzaal van onze klant, die graag voorbijgangers en inwoners een hart onder de riem wou steken. Ook werken we mee aan een krantje dat de inwoners van Wichelen informeert over alles omtrent corona en hoop verspreidt onder zijn lezers. Een ander voorbeeld zijn blogs, mailings en FAQ’s over de effecten van de corona crisis op bepaalde sectoren. Maar naast grotere vormen van crisiscommunicatie, gaat het soms ook over kleine zaken. Zo pasten we openingsuren aan en voorzagen we alternatieve contactopties voor onze bepaalde klanten.

In tegenstelling tot veel andere bedrijven is onze activiteit dus niet volledig gaan stilliggen. We kijken er echter wel enorm naar uit om binnenkort weer fysiek samen te zijn met het team en om onze creativiteit weer in real-life te delen met elkaar, met onze partners en met onze klanten.

 

Hoe zie jij de toekomst nu, zowel voor jouw bedrijf als de bedrijfswereld in het algemeen?

Ik denk dat de nabije toekomst er voor elke sector anders uitziet. Bepaalde bedrijven zullen sneller up and running zijn zoals voorheen, bij andere sectoren zal het effect langer voelbaar zijn.

Wel denk ik dat deze vreemde tijden bepaalde langdurige effecten zullen hebben voor iedereen. Zo ondervinden we allemaal dat het zeker kan haalbaar zijn om eens een dag thuis te werken en dat niet elke meeting per se fysiek moet doorgaan. Wie weet doet dit ons steeds twee keer nadenken of een verplaatsing wel echt altijd nodig is.

Aan de andere kant toont deze periode wel de kracht en het belang van een samenhangend team. Het feit dat Graviteit draaiende blijft in deze quarantaine tijden is voor een groot deel te wijten aan het vertrouwen en de open communicatie naar elkaar. Het is toch belangrijk om bij dit besef stil te staan, en deze hechte teamspirit te onderhouden.

 

Welke tip wil jij delen met andere ondernemers die het nu ook moeilijk hebben?

Zie de moeilijke momenten als een opportuniteit tot creativiteit. Het is hét moment om dingen uit te proberen. De beste manier om deze periode dragelijk te maken is door jezelf uitdagingen te stellen en hier voluit voor te gaan.

 

Een tweede tip is te beseffen dat er momenteel veel verdraagzaamheid en begrip is. Probeer je niet te veel druk te maken over dingen waar je geen controle over hebt. Kan je die mail niet direct beantwoorden omdat jij die dag op de kinderen moet letten? Is die levering een dag later bij jouw klant omwille van drukte bij de pakjesbezorgers? Duurt het even vooraleer je jouw microfoon ingeschakeld krijgt tijdens de videovall? No worries. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

 

Gerelateerde artikels


Ondernemen in crisistijden
  • 285
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Herman Boel
Ondernemen in crisistijden
  • 113
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Yentl Westerbaan
Ondernemen in crisistijden
  • 280
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Davy Vanrumbeke
Ondernemen in crisistijden
  • 151
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Hannes Desmedt