Ontdek alle netwerkevenementen tijdens de zomer en het najaar!

ONTDEKKEN
Ondernemen in crisistijden
  • 28 april
  • 2020
  • 2 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

Ondernemen in crisistijden: Hannes Desmedt


Met het coronavirus in ons kielzog blijven we ondernemen. We moeten dan misschien wel tijdelijk stoppen, opgeven is voor ondernemers geen optie. Hoe gaat de Vlaamse ondernemer om met deze crisis? Laat het mij weten door onderstaande vier vragen in een mailtje te kopiëren en bezorg mij jouw getuigenis. Elke inzending wordt gepubliceerd.

Vandaag neemt Hannes Desmedt van Wine Blend het woord.

 

Stel jezelf voor: wie ben je, hoe heet jouw bedrijf, wat is je core business en wie is je ideale klant?

Ik ben Hannes Desmedt, sommelier van opleiding en bartender by heart. Ik ben de oprichter van Wine Blend en van de mobiele Harvey & Lewis Bar, gespecialiseerd in high-end cocktailcatering. Met Wine Blend werken we altijd B2B met op maat gemaakte concepten. Harvey & Lewis Bar is dan weer een mobiele cocktailbar die we inzetten op openbare evenementen en festivals. 

 

Welke impact had het coronavirus tot nog toe op je bedrijf? Welke gevolgen heb je ervaren?

Door de maatregelen werd mijn agenda omgetoverd van boordevol naar compleet leeg. Hierdoor ervaren we een omzetverlies van 90% in vergelijking met vorig jaar deze periode. Daarom heb ik beslist om het overbruggingsrecht aan te vragen en mij als bedrijf te herorganiseren.

 

Hoe zie jij de toekomst nu, zowel voor jouw bedrijf als de bedrijfswereld in het algemeen?

Ik had voor de coronaperiode voor mezelf uitgemaakt dat ik klaar was om de volgende stap te zetten in mijn ondernemerschap en mijn nieuw concept ‘NOMAD - cocktail services’ te lanceren. Mijn businessplan was zo goed als klaar toen de coronacrisis toesloeg en ik noodgedwongen mijn plannen en strategie moest herzien.

Ik had net geïnvesteerd in een kmo-unit in Kuurne dus hierdoor had ik wel wat schrik in het begin maar mijn bedrijf is gezond genoeg om deze setback te overbruggen. Door de grote impact ben ik echter wel beginnen zoeken naar een andere businessmodel en die heb ik gevonden samen met collega bartenders Hannah Van Ongevalle, Jurgen Nobels, Lou Claessens en Ann-Sophie Verstraete. In een sneltempo hebben we samen www.cocktailmaison.be opgericht en hebben we in totaal zo’n 1500 cocktails bij mensen thuis geleverd. We zijn ervan overtuigd dat iedereen in onze business zijn businessmodel zal moeten aanpassen. Voor meer info over Cocktail Maison, kijk gerust even op onze website of Instagrampagina.

 

Welke tip wil jij delen met andere ondernemers die het nu ook moeilijk hebben?

 

Panikeer niet en probeer van deze ‘economische ramp’ een opportuniteit te maken voor jouw onderneming. Je hoeft daarom zeker geen radicale veranderingen door te voeren, maar hou het hoofd koel en bekijk de situatie met een heldere blik. Het is voor iedereen een uitzonderlijk situatie, probeer je dan ook te onderscheiden als bedrijf en persoon door creativiteit en doorzettingsvermogen te tonen in deze moeilijke periode. Vergeet ook niet solidair te zijn met je stakeholders want we’re all in this together. Veel moed en succes aan iedereen.

Gerelateerde artikels


Ondernemen in crisistijden
  • 301
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Ines Maroye
Ondernemen in crisistijden
  • 389
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Bavo Verstraeten
Ondernemen in crisistijden
  • 258
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Nadine De Geyter
Ondernemen in crisistijden
  • 349
  • 2 minuten
Ondernemen in crisistijden: Gilles De Backer