Overslaan en naar de inhoud gaan
Het belang van een consequente branding

Het belang van een consequente branding

Marketing

Auteur: Ines Maroye van Graviteit

Elk bedrijf heeft bepaalde visies en waarden die het imago van de onderneming meebepalen. Dit imago wordt aan de hand van de branding van het bedrijf naar buiten gebracht. Om herkenbaarheid op te bouwen en om aan je bedrijf een professionele perceptie te geven is een consequente brand identity van groot belang. Hier enkele tips die jij kan gebruiken om jouw branding optimaal toe te passen.

Tip 1: What’s in a name?

Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsnaam steeds op identiek dezelfde manier gebruikt. Zo plaats je ofwel altijd bvba achter je naam ofwel nooit. Ook een consequent gebruik van hoofdletters en leestekens zoals punten en koppeltekens is van belang.

Tip 2: Kleur bekennen

Leg een vaste kleurenset vast en wijk hier niet van af. Meestal bestaat deze set uit de kleuren van jouw logo, eventueel aangevuld met varianten hiervan, extra accentkleuren of een neutrale kleur zoals zwart of grijs voor lopende teksten. Zorg voor een exacte kleurencode voor elk kleur, zowel voor print als online media.

Tip 3: What’s your type?

Kies enkele terugkerende lettertypes voor al je communicatie. Mogelijks zal je lettertypes selecteren voor druk en andere voor online doeleinden, aangezien niet alle fonts even compatibel zijn voor web.

Tip 4: Zet de toon

Bepaal de tone of voice die je met jouw bedrijf wil uitstralen en trek deze door in al je communicatie. Als jouw website qua tekst en design een bepaalde speelsheid uitstraalt komt het raar over om in jouw mails erg streng te werk te gaan. Ook hoe jouw kantoor- of vergaderruimte er uitziet zou perfect moeten aansluiten bij jouw bedrijfscultuur.

Tip 5: Brand ambassadors

Vraag aan al je werknemers om hun LinkedIn profiel volgens de bedrijfsrichtlijnen in te stellen. Het komt professioneel over als iedereen op dezelfde manier hun functie bij jouw bedrijf communiceert en als iedereen een branded omslagfoto instelt. Het toont ook enige fierheid van jouw werknemers in hun job en is een goed startpunt om van jouw personeel online brand ambassadors te maken.

Tip 6: Tot in de puntjes

Indien jouw bedrijf vaak communiceert over cijfers, data of prijzen leg je hier ook het best guidelines over vast. Gebruik je punten, komma’s of spaties om duizendtallen te noteren? Op welke manier plaats je valutatekens in lopende teksten of tabellen? Probeer deze details steeds op dezelfde manier toe te passen.

Tip 7: Kiezen is winnen

Kies via welke kanalen je communiceert en wees hier consequent op aanwezig. Er zijn immens veel manieren om met je bedrijf naar buiten te komen, maar overal aanwezig zijn is niet per een must. Selecteer platformen die passen bij jouw bedrijfsvisie en zet hier volop op in.

Nog eens alles op een rijtje

Maak het jouw werknemers en eventuele andere partners makkelijk om deze tips te volgen. Maak een compact document op met hierin alle brand guidelines en zorg dat iedereen hier steeds makkelijk toegang toe heeft.


Succes met het toepassen van deze tips en met het uitrollen van een consequente brand image!

Gerelateerde artikels

Hebben mensen vertrouwen in je website?
Marketing
- Kevin Vertommen
Hebben mensen vertrouwen in je website?
Maarten Debie - meer zichtbaarheid website
Marketing
- Maarten Debie
5 manieren om meer verkeer naar je website te krijgen
Hoe kledij je carrière kan boosten
Marketing
- Lynn Mikolajczak
Hoe kledij je carrière kan boosten

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden