Jouw verhaal op Overondernemers.be?

Meer informatie
Sales
  • 06 august
  • 2019
  • 2 minuten om te lezen
  • Nick Boury

Franchising, een goede zet of niet?


Auteur: Nick Boury van Franchise.be

 

Een franchise is een samenwerking tussen twee onafhankelijke partners: de franchisegever en de franchisenemer. Het is een commerciële formule waarbij de franchisenemer een overeenkomst sluit met de eigenaar van een handelsnaam, de franchisegever. De franchisegever geeft jou als franchisenemer het recht om tegen betaling, in de vorm van instapkosten en royalty’s, een zaak met die handelsnaam uit te baten. Wist je dat ruim 80% van de winkels in een gemiddelde winkelstraat in België een franchise is?

 

Waarom zou ik voor een franchise kiezen?

Steeds meer ondernemers kiezen bewust voor het franchisemodel, omdat het best wat voordelen met zich meebrengt. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de slaagkans van startende ondernemers in franchiseverband rond de 90% ligt en dat er gemiddeld betere omzetresultaten worden geboekt bij een samenwerking in franchiseverband dan bij niet-samenwerkende zelfstandige ondernemers.
 

 

De voordelen voor een franchisenemer

Er zijn genoeg redenen om als ondernemer te kiezen voor franchising:
  1. De franchisenemer kan rekenen op een bewezen en geoptimaliseerd concept -en systeem waardoor het financieel- en ondernemersrisico daalt, zonder kinderziektes.
  2. Hij geniet mee van de schaalvoordelen die het netwerk met zich meebrengt onder de vorm van groepsaankopen, gecoördineerd door de franchisegever.
  3. De kans op grotere bruto- en nettomarges verhoogt aanzienlijk in vergelijking met gelijkaardige concepten.
  4. De franchisenemer geniet van de brede naamsbekendheid, maar onderneemt nog steeds zelf met persoonlijke inbreng.
  5. Hij kan het lokale karakter van zijn zaak in de verf zetten door als zaakvoerder het gezicht voor de klanten te zijn.
  6. Beide partijen werken in eigen naam en voor eigen rekening, dus met een grote graad van onafhankelijkheid.
  7. De franchisenemer heeft toegang tot een reeks professionals die bereid zijn hun expertise te delen via opleidingen, permanente hulp en advies, en diverse leermiddelen.

 

 

De voordelen voor de franchisegever

Uiteraard moeten er voor beide partijen voordelen verbonden zijn aan een model, anders heeft het weinig zin. Ook de franchisegever heeft er baat bij om zijn concept via zelfstandige ondernemers te verspreiden:
  1. De franchisegever kan zijn succesvol concept sneller uitbreiden dankzij lokale zelfstandige ondernemers.
  2. Voor de expansie zijn er minder financiële middelen vereist doordat de franchisenemers mee investeren in hun eigen infrastructuur.
  3. De uitbreiding van het concept gebeurt uniform, in de hand gewerkt door opleiding, training en blijvende ondersteuning.
  4. De franchisegever en het netwerk creëren samen meer naamsbekendheid en kunnen zichzelf in de kijker zetten door gezamenlijke marketinginitiatieven op verschillende regionale niveaus.
  5. Er is meer tijd voor structurele groei aangezien de lokale operationele verantwoordelijkheden gedragen worden door de franchisenemers.
 

Het is duidelijk dat franchising een goed idee kan zijn voor ondernemers die zelfstandig een zaak willen uitbouwen onder de vleugels van een bewezen concept. Het aantal spelregels van het concept die een franchisenemer moet volgen verschilt van formule tot formule. Deze spelregels zorgen ervoor dat het franchiseconcept consistentie biedt over alle franchiseverkooppunten heen. Of het model voldoende vrijheid biedt, moet elke ondernemer uiteraard voor zichzelf beslissen.

 
Wil je meer weten over franchising? Neem dan zeker een kijkje op www.franchise.be.

 

Gerelateerde artikels


Sales
  • 113
  • 2 minuten
Welke outfit draag je op een salesmeeting?
Sales
  • 105
  • 3 minuten
Waar vind ik die eerste klanten?
Sales
  • 143
  • 3 minuten
De kunst van traag verkopen
Sales
  • 71
  • 2 minuten
Franchisegever worden, wat heb ik nodig?