Online workshop: Personal mastery in challenging times

Schrijf je gratis in!
HR
  • 10 march
  • 2020
  • 3 minuten om te lezen
  • Evelyne Sinnaeve

Employer branding: de kracht van je werkgeversidentiteit


Auteur: Evelyne Sinnaeve van Delsi

Nieuwe collega’s vinden is tegenwoordig helemaal niet evident. Sommige vacatures blijven maandenlang openstaan. De komende zes jaar staat een ongeziene golf klaar van 700.000 mensen die met pensioen zullen gaan, en zullen er structureel veel minder kandidaten zijn om al die functies in te vullen. Voor iedere 100 vijvenvijftigplussers, staan er maar 79 achttien- tot vierentwintigjarigen in de plaats. De situatie wordt dus alleen maar complexer de komende jaren, hoog tijd om actie te ondernemen!

 

 

Bepaal je werkgeversidentiteit

De eerste stap in je zoektocht naar nieuwe werknemers is het bepalen van je werkgeversidentiteit. Wie ben jij als werkgever? Om welke redenen moeten mensen voor jouw organisatie kiezen, maar ook waarom niet? Wat is de attitude die je van een medewerker verwacht? Je hoeft je bedrijf echt niet sexy of mooier dan de realiteit voor te stellen, want als je belofte en realiteit niet met elkaar overeenstemmen, dan haken veel kandidaten of nieuwe werkkrachten weer af, vaak binnen de eerste drie maanden.

 

Je werkgeversidentiteit bepalen, doe je aan de hand van drie essentiële vragen:

  1. Wat is jouw realiteit? Waar associëren jouw medewerkers jouw organisatie mee?
  2.  Wat is de externe perceptie? Wat vertellen anderen over jouw organisatie?
  3.  Welk type werkgever wil je zelf zijn? Welke accenten wil je zelf leggen?

 

De drie antwoorden op deze vragen vertaal je vervolgens in een samenhangend verhaal voor nieuwe werknemers, maar evenzeer voor bestaande werknemers.

 

 

Een sollicitant is vooral met zichzelf bezig

Een employer branding-campagne zonder bovenstaande eerste stap is nooit een goed idee. Net omdat sollicitanten op zoek zijn naar dergelijke informatie. Een sollicitant is vooral met zichzelf bezig. Vragen die zij zich stellen zijn:

  • Wat voor bedrijf is het?
  • Hoe praten ze tegen elkaar?
  • Wat zal ik daar kunnen doen?
  • Zijn er doorgroeimogelijkheden voor mij?
  • Zoeken ze mensen met pit en initiatief?
  • Is er een duidelijke hiërarchie?
  • Hoe zal mijn bureau eruitzien?
  • Wie zijn mijn collega’s?
  • Hoe zullen mijn werkuren en work-lifebalance eruitzien?
  • Wat zijn de waarden, de bedrijfscultuur en de werkethiek?
  • Wat zal ik verdienen?

De vraag “Hey, word jij mijn nieuwe collega?” krijgt meteen een andere dimensie als je al het voorgaande in acht neemt. Het antwoord op de tegenvraag die een kandidaat stelt, “En waarom zou ik dat moeten doen?”, is de sleutel voor jouw employer branding. 

 

 

Denk bewuster na over je vacature

Vacatures zijn vaak saai en standaard: een ellenlange lijst met vereisten in ruil voor iets vaags als een uitdagende job in een dynamische werkomgeving voor een marktconform loon. Dat biedt elk bedrijf aan! Doe eventjes de oefening en duid in je vacature in het rood aan wat er eigenlijk in de vacature van een ander bedrijf zou kunnen staan, en in het groen wat echt uniek is voor jouw organisatie. Wat typeert jullie?

 

Het wordt steeds eenvoudiger voor werknemers om ander werk te zoeken en werkzoekenden hebben keuze zat. Je kan dus maar beter inzetten op een goed onderbouwde werkgeversidentiteit en via jobsites, vacatures, sociale media, ambassadeurs en andere kanalen heel concreet gaan vertellen waarom die ene kandidaat toch zijn kans bij jou moet wagen. Wees je bewust van jouw employer brand en de overtuigingskracht ervan. Tegenwoordig solliciteert de werkgever immers bij de potentiële werknemer, en niet langer omgekeerd.

 

Gerelateerde artikels


HR
  • 247
  • 3 minuten
Feedbackgesprekken voor meer betrokkenheid bij werknemers
HR
  • 186
  • 3 minuten
Offboarding is even belangrijk als onboarding