Ontdek alle netwerkevenementen tijdens het najaar!

ONTDEKKEN
Financieel
  • 12 september
  • 2019
  • 6 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

"Elke ondernemer heeft sparringpartner nodig"


Francis De Bruyne en Louis Grulois zijn allebei gebeten door cijfers en planning. Ze geven elk een keynote op de derde editie van Ondernemers Onder Elkaar op woensdag 6 november 2019 bij Ergodôme in Kortrijk. Het thema wordt ‘financiële uitdagingen’. Na de keynotes kunnen de aanwezigen in twee inspiratiesessies ervaringen met elkaar uitdelen of sparren. Bekijk het event hier.
 
Naar aanleiding van het event kwam ik met Francis en Louis samen om hun keynotes te bespreken en ook eens te polsen naar hun eigen (financiële) uitdagingen als ondernemers.
 

Wie zijn Francis en Louis?

Francis De Bruyne runt samen met zijn partner Katrijn Messiaen Accountancy Partners. Francis heeft al altijd een passie gehad voor IT en is daarna in de planning gerold, voor hem best of both worlds. Hij deed jaren ervaring op in IT, sales en masterplanning bij Petersime, fabrikant van broedmachines. Daar rapporteerde hij rechtstreeks aan de CEO en bouwde hij zelf een tool voor operations planning. Dat deed hij daarna ook voor kredietmanagement, waardoor hij tot kredietmanager van het jaar werd bekroond. Uiteindelijk ontwikkelde hij ook tools voor forecasting, want die bestaan zo goed als niet. Twee jaar geleden besloot hij samen met zijn vrouw Accountancy Partners op te richten, waarmee ze bedrijven van A tot Z begeleiden als een huisarts en doorverwijzen naar specialisten waar nodig.

 

 

 

 

 

 

 

Louis Grulois is zaakvoerder van SmartFigures en is expert in financieel management. Hij was reeds verantwoordelijk voor sales en finance bij Westlease, en voor sales bij Mercedes. Later werd hij bankdirecteur en startte hij een verzekeringskantoor op, waarmee hij nog steeds actief is. Hij sprong ook bij in bedrijven als business developer, vooral op het vlak van sales. Die ervaringen en opgebouwde expertise bundelt hij nu om kleinere bedrijven te ondersteunen bij hun businessplan en hun groei. Zijn commerciële feeling in combinatie met financiële expertise en sterke managementcapaciteiten maakt van hem een ideale partner voor forecasting, het bijbrengen van financiële kennis en ondersteuning van het management.

 

Louis en Francis, jullie zijn beide ondernemer geworden na een periode als werknemer. Wat vinden jullie het leukste aan ondernemen?

Louis: “Het uitdagendste aan een eigen bedrijf hebben, is detecteren wat de klant echt wil en dan die doelgroep kunnen bereiken. Daarvoor moet je steeds de vinger aan de pols houden. Het leukste aan ondernemer zijn is dan weer de vrijheid die je krijgt om te doen wat je wil. Je hebt zelf de touwtjes in handen. Natuurlijk is het een leerproces met vallen en opstaan, en fouten maken kan wel eens hard aankomen, maar daar leer je meteen ook het meeste uit. Ook dat je met collega-ondernemers kunt praten en ervaringen kunt uitwisselen, is altijd bijzonder boeiend.”
 
Francis: “Inderdaad, het is vooral dat werken áán de zaak en je kunnen verdiepen in alle facetten van het ondernemerschap, van operations tot sales en facturatie, dat het zo boeiend maakt. Daarnaast ook nog eens het verschil willen maken in de markt is een uitdaging. Met Accountancy Partners willen we een pionier zijn in de accountancy. We geloven dat dat volledig automatisch en gratis moet kunnen, en dat de accountant een meer ondersteunende rol moet spelen. Wij willen kunnen meewerken aan zowel het financiële als het persoonlijke succes van onze klant. Zeker uit starters halen wij veel voldoening. Zij hebben tonnen energie en een enorme drive die wij meenemen in onze eigen business.”
 

Boekhouding zou volledig gratis en automatisch moeten zijn.

 

Louis: “Wat je daar zegt over geautomatiseerde boekhouding, is een feit. Het is mogelijk, alleen zijn de tools er vaak nog niet, zeker niet voor forecasting. Dat komt doordat boekhouders graag terugkijken, terwijl de ondernemer, hun klant, uiteraard vooruit wil kijken. Achteruit kijken heeft ook zijn nut om trends te detecteren, maar eigenlijk hebben we geen achteruitkijkspiegel nodig, en wel een voorruit.”
 

 

Welke financiële uitdagingen zien jullie vaak terugkomen bij ondernemers?

Louis: “In onze sector zien we dat ondernemers vaak moeite hebben om hun groei te financieren, vooral de kleinere bedrijven. Naar de bank stappen en om geld vragen is vaak moeilijk. Gelukkig zien we steeds meer partners en instanties die helpen met funding, iets wat tot niet zo lang geleden quasi onbestaande was voor KMO’s. Nu zijn er veel meer mogelijkheden met privépartners, en gelukkig maar! Wanneer ondernemers mijn hulp vragen om een financieel plan op te maken om mee naar de bank of investeerders te stappen, raad ik altijd eerst aan om na te gaan of die financiering wel écht nodig is. Je hebt niet altijd gigantische bedragen nodig voor de volgende stap. Als het dan toch nodig blijkt te zijn en er wordt voor een investeerder of partner gekozen, dan is het erg belangrijk dat je daar zeer goed over nadenkt. Als er geen klik is met die partner, ga je als bedrijf niet vooruit en doe je het beter niet. Ik merk daarnaast ook vaak dat ondernemers, en zeker starters, het moeilijk hebben om correcte inschattingen te maken. Als consultant zie ik het als mijn taak om ondernemers te challengen en hen te helpen om met een kritische blik naar hun eigen onderneming te kijken.”
 

Je hebt niet altijd gigantische bedragen nodig voor de volgende stap.

Francis: “Ik herken die uitdagingen ook bij mijn klanten. Naar de bank gaan voor financiering gaat gepaard met risico’s, en dat is eigen aan ondernemen. Ook cashflow en durven innen blijkt vaak niet vanzelfsprekend. We zien dat starters graag kosten maken en we begeleiden hen om daar verstandig mee om te gaan. Bij groeiers zien we dan weer dat het inderdaad niet altijd evident is om nieuwe ideeën gefinancierd te krijgen. Daar met een externe partner over kunnen brainstormen, schept vaak al duidelijkheid.”

Louis: “Om naar de bank te gaan moet je bovendien een ijzersterk plan hebben waar je zelf 100% in gelooft. Het moet ook gewoon realistisch zijn. Te veel is te veel, dat ziet een bank ook.”

Francis: “Helemaal mee akkoord. Het plan moet ook kloppen met je persoonlijkheid. Als je groei voorspelt, maar je bent helemaal niet salesminded, dan kom je niet geloofwaardig over. Een plan moet in lijn liggen met de markt en zijn potentieel, maar ook met de risico’s. En dan is die externe partner belangrijk. We sparren over welke risico’s er kunnen zijn en hoeveel risico je bereid bent om te nemen. Vaak sparren we met onze klanten ook over hun buffers. Wat als het fout loopt, wat als de markt plots in elkaar zakt? Hoelang kan je dan verder? Starters willen dit vaak niet echt onder ogen zien, maar je moet er wel bij stilstaan.”

 

 

Jullie helpen ondernemers om hun financiële uitdagingen aan te gaan, maar ik kan me inbeelden dat jullie daar zelf ook wel eens mee te maken krijgen.

 

Louis: “Uiteraard. Ik ben zelf nog niet zo lang geleden gestart met SmartFigures, dus elke maand omzet binnenhalen, is een uitdaging. Natuurlijk heb ik mijn eigen financieel plan en weet ik wat ik moet doen. Dat is al een goede eerste stap. Is het een maand eens wat minder dan verwacht, dan ben ik wel iemand die dat de maanden erop wil compenseren. Het is dan kwestie van een tandje bij te steken en mijn plan bij te sturen. Gelukkig heb ik dat nog niet moeten doen. Stel dat het maand na maand niet voldoende zou zijn, dan moet je je hele bedrijf eens in vraag stellen, want misschien doe je iets verkeerd. Ooit begeleidde ik een transportbedrijf waar de cijfers al enkele jaren steeds achteruitgingen. Niemand stelde zich vragen, tot ik hen met de neus op de feiten drukte. Soms sta je er ook zelf te dicht bij om het te zien en dan is een externe partner essentieel.”

 

Als de resultaten maand na maand tegenvallen, moet je je hele bedrijf toch eens in vraag stellen.

 

Francis: “Veel mensen zijn inderdaad bezig ín hun onderneming en niet met hun resultaten, dat is waar. Zelf ervaar ik nu wat groeipijn. We hebben onze toekomstvisie klaar en willen personeel aanwerven, maar daar moet financiële ruimte voor zijn. Nu, die groeipijnen zijn wel eigen aan ons businessmodel. We werken met terugkerende inkomsten, maar in starters investeren we in het begin bijvoorbeeld meer tijd dan dat ze ons opbrengen. Ook dat is een bewuste keuze, want we helpen onze klant groeien, zodat ook zijn aantal verkoopfacturen toeneemt en zo zijn maandelijkse factuur bij ons stijgt. Dat is meteen een andere financiële uitdaging, want die brug moeten we wel even kunnen overbruggen. Een leuk neveneffect is dan weer dat die starters erg geholpen zijn met die extra ondersteuning tijdens hun opstart en dat ze zelf nieuwe klanten aanbrengen. Tevreden klanten zijn en blijven de beste reclame.”

 

Bedankt, Francis en Louis!

Gerelateerde artikels


Financieel
  • 638
  • 2 minuten
Boekhouding: horizontale analyse nuttig voor elk bedrijf
Financieel
  • 1144
  • 4 minuten
Boekhouding: verticale analyse van de resultatenrekening
Financieel
  • 262
  • 3 minuten
Spaar voor je pensioen met VAPZ en IPT
Financieel
  • 224
  • 3 minuten
Fiscaliteit zet in op groen