Overslaan en naar de inhoud gaan
De kunst van traag verkopen

De kunst van traag verkopen

Sales

Auteur: Oliver Op De Beeck van Kreatix en www.oliveropdebeeck.com

Veel zaakvoerders starten vanuit passie of een bepaalde vaardigheid. Meestal valt verkoop hier niet onder. Na je je btw-nummer hebt aangevraagd, je laptop hebt gekocht en je bureau hebt ingericht, merk je plots dat een groot deel van je eerste investering al verdwenen is. Ondernemen kost geld. Hoe zorg je ervoor dat er terug een beschikbaar saldo is op je rekening? Door te verkopen! Dat hoort er als ondernemer nu eenmaal bij.

Je wil niet de ‘zoveelste’ verkoper aan de lijn zijn

Maar hoe pak je dat nu aan? Ga je zomaar bedrijven en mensen opbellen die jouw dienst kunnen gebruiken? Hun eerste vraag is waarschijnlijk: wie is dit nu weer? Of erger nog, ze hebben ‘de zoveelster verkoper van vandaag aan de lijn’.

Je eerste telefoontjes mislukken en de moed zakt je in de schoenen. Is dat ondernemen wel iets voor mij, vraag je je af.

Slow sales, ook wel traag verkopen

Er is ook een andere manier om te verkopen: slow sales.

Zie je het zitten om nooit meer je diensten te moeten pitchen? Wil je meer tijd spenderen aan je passie in plaats van prospecten te overtuigen om voor jou te kiezen? Denk je graag op lange termijn? Dan is slow selling een ideale strategie voor jouw bedrijf. De essentie van traag verkopen is dat potentiële klanten naar jou komen, in plaats van jij naar hen. Niet per se fysiek, maar ze wíllen met jou samenwerken en ze weten je zelf te vinden.

Hoe begin je met slow selling?

Alles draait rond mond-tot-mondreclame en reputatie. Ik geef je graag enkele tips:

  • In plaats van te investeren in een klantenlijst van een derde partij die je kan lastigvallen, steek je beter je tijd in een website met portfoliofunctie waar je je resultaten in de kijker zet.
  • Spendeer geen duizenden euro’s aan een advertentie in een magazine, maar begin met actief jouw ondernemersverhaal te documenteren op LinkedIn. Helemaal gratis, met een enorm potentieel.
  • Focus je niet op het binnenhalen van zoveel mogelijk nieuwe klanten, maar verwen je huidige klanten. Als je goed werk levert, zullen zij ambassadeurs worden van je merk. Zij worden jouw verkopers, en je hoeft er niets voor te betalen.

Dankzij deze tijdbesparing kan jij meer focus leggen op jouw vaardigheden. Doordat je die voortdurend kunt verbeteren, is je werk sterker en zijn je klanten meer tevreden. Een vicieuze cirkel met een positieve twist.

Traag verkopen zorgt ervoor dat ik zelf minder met cijfertjes bezig ben en meer met mensen. Het geeft me gemoedsrust dat ik weet dat het wel goed zal komen. Jouw klanten willen met je samenwerken, je hebt ze niet gedwongen. Het enige wat je moet doen, is geloven in jezelf en je concept. Want zonder een langetermijnvisie, val je terug in de valkuil van het snelle verkopen, en die race ga je nooit winnen.

Gerelateerde artikels

Hoe snel antwoord jij op de vraag van een klant?
Sales
- Tasso Limneos
Hoe snel antwoord jij op de vraag van een klant?
4 technieken om de deal te closen
Sales
- Xander Pruvoost
4 technieken om de deal te closen
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (1/2)
Sales
- Caroline Schelpe
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (1/2)

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden