Overslaan en naar de inhoud gaan
de 5 meest gemaakte seo-fouten

De 5 meest gemaakte SEO-fouten

Marketing

Auteur: Axl Van Steenacker van Digital Climax

Als SEO-bureau zetten we ons dagelijks in onze klanten hoger te laten scoren in Google. Daarnaast maken we heel wat snelle SEO-scans voor mensen die er eentje aanvragen op de website. Daaruit komen volgende fouten het meest naar boven.

1. Fout gebruik van titels

Je kan titels van websiteteksten op verschillende manieren opmaken. Die titels worden ook wel headings genoemd. Er zijn zes verschillende niveaus: H1 (van Heading 1) is de grootste, H6 de kleinste. Ook Google bekijkt titels in die volgorde.

Een H1-titel heeft dus veel meer impact dan een H2 of kleinere hoofding. De algemene richtlijn is dat er op iedere pagina minimaal én maximaal één H1-titel mag zijn. Niet meer en zeker niet minder. 

2. Slechte websitearchitectuur

De architectuur of structuur van je website is van groot belang. Toch zien we hier vaak nog mensen tegen zondigen. De richtlijn is dat je vanaf je homepage met maximaal drie kliks naar iedere pagina op je website moet kunnen gaan.

3. Trage website

Google scant iedere dag het hele internet af. Ook een gigant als zij hebben een beperkt aantal grondstoffen. Ze kunnen maximaal x aantal pagina’s per dag scannen. Een trage website maakt dat hun crawlers langer bezig zijn om pagina’s op die website te scannen.

Hierdoor komen deze machines dus minder vaak langs. Dat brengt met zich mee dat nieuwe pagina’s of wijzigingen niet onmiddellijk opgenomen worden. In extreme gevallen worden pagina’s zelfs voor lange tijd niet opgenomen in de resultaten.

Daarnaast zorgt een trage website ook gewoon voor lagere rankings. Bezoekers houden er niet van.

4. All-in op metatags

De metabeschrijving, meta keywords, meta title, … Veel mensen zetten er alles op in. Wat vaak vergeten wordt, is dat vooral die eerste 2 eigenlijk weinig tot geen impact meer hebben op je zoekresultaten.

De meta title geeft het onderwerp van je pagina aan, en is zichtbaar in Google. Een belangrijk onderdeel waar je best wat extra aandacht aan besteed. De beschrijving zie je ook in Google, maar heeft helemaal niet zoveel impact als we geloven. Het ondersteunt vooral je bezoeker in het vinden van het juiste resultaat. Stop dus met je zoekwoord erin te proppen (één keer is ruim voldoende) en zet in op het overtuigen van de bezoeker door te klikken naar jouw site.

5. De laatste wijzigingen missen

Veel mensen brengen hun SEO helemaal in orde en laten de website dan stof vergaren. Fout! Google wijzigt het algoritme iedere dag (meerdere keren zelfs). Enkele keren per jaar staat er een grote update klaar. Je hoort het al … Maandelijks updaten, bijsturen en verder werken aan jouw SEO is een must. Toch zeker als je überhaupt wilt scoren.

Er verandert dus heel wat in SEO-land. Soms aan een snel tempo. Zelf up-to-date blijven is een must. Of kies voor een partner die ervoor zorgt dat jij (of zeker je website) continu up-to-date is.

Meer weten over SEO?

Lees de SEO handleiding van Digital Climax. Het resultaat van drie jaar experimenteren, optimaliseren en ontwikkelen. Gebundeld in één handig praktisch overzicht. Uitgelegd in mensentaal.

PS: probeer ook hun structured data generator voor een boost in zichtbaarheid.

Gerelateerde artikels

6 tips om jouw merkverhaal te verspreiden
Marketing
- Femke Brosens
6 tips om jouw merkverhaal te verspreiden
De kracht van inbound marketing
Marketing
- Axl Van Steenacker
De kracht van inbound marketing
Webinar - Branding photography: let your face do the talking
Marketing
- Lesley Hoste
Webinar - Branding photography: let your face do the talking

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden