Overslaan en naar de inhoud gaan
marbl corporate positivity

Corporate positivity®, een gloednieuwe methodologie voor een positievere team- en organisatiecultuur

Katrijn Steenbeke ontwikkelde samen met haar vennote Ann-Sophie Deprez corporate positivity®, een methode om meer positiviteit in teams en bedrijven te implementeren. Hun bijhorende boek Team Smile is een aanrader voor elke ondernemer en leidinggevende die (nog meer) wil inzetten op een positieve cultuur en teamdynamiek in de organisatie. We duiken in het thema met positivist Katrijn.

Beluister het volledige podcastgesprek met Katrijn hier.

Katrijn, first things first, wat is jouw achtergrond en wat bracht jou tot wie je vandaag bent?

Ik kader graag dat ik geen psychologe ben. Ik ben eigenlijk sinologe en japanologe en reisde heel lang rond in Azië. Uiteindelijk belandde ik terug in Gent en kwam ik in de corporate wereld terecht. Ik deed ervaring op in sales, management, communicatie en learning & development, tot ik samen met mijn vennote Ann-Sophie in 2014 de stap zette naar het ondernemerschap. Met marbl boden we in het begin vooral commerciële leertrajecten aan, maar beetje bij beetje traden de thema’s positief leiderschap, teamcultuur en organisatiecultuur op de voorgrond.

Tijdens de pandemie maakten wij van de nood een deugd en verdiepten we ons in positieve psychologie. Dat is geen tegenhanger van de traditionele psychologie. Het grote verschil is dat positieve psychologie niet klachtgericht, maar wel krachtgericht werkt. Je vertrekt van wat er al is en hoe je dat kan versterken, eerder dan te proberen helen wat er ontbreekt. Een heel mooie aanvulling dus op de traditionele psychologie.

Beetje bij beetje zag jullie methodologie corporate positivity® dus het levenslicht?

Wij zagen een hiaat tussen enerzijds het vele wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het niet overal goed gaat met de betrokkenheid op de werkvloer, en anderzijds data die aantoont dat werken aan een goede cultuur een organisatie absoluut ten goede komt. Maar er was geen samenhang tussen beide.

Na heel wat research, onderzoek en uittesten ontwikkelden wij de methodologie corporate positivity®, waarover we ook het boek Team Smile schreven. Daaraan is trouwens eveneens een e-learning omgeving gekoppeld waarin de activisten die wij certificeren toegang hebben tot rijke info en inzichten in de patronen en gewoontes van onze methode. We koppelden er ook een 360° corporate positivity®-graden-scan en -feedbacktool aan, zodat we organisaties van begin tot eind kunnen begeleiden en onze methode en haar resultaat meetbaar kunnen maken.

Ik wil graag nog even verduidelijken dat het woord ‘positivity’ niet betekent dat het de doelstelling is om altijd gelukkig te zijn. Het gaat niet over happiness, wel over een manier vinden voor jezelf waarbij je kan floreren of de beste versie van jezelf kan zijn op eender welke dag. Dat doe je op 3 niveaus: positieve emoties, positieve gedachten en positieve relaties en interacties.

Het boek is opgebouwd rond 5 patronen binnen een teamcultuur: positieve mindset, communicatie, verbinding, betrokkenheid en sfeer. Wil je een tipje van de sluier lichten en per patroon 1 praktische, onmiddellijk bruikbare tip voor organisaties en hun werknemers meegeven?

Zeker. We beginnen met betrokkenheid: hoe zorg je ervoor dat je anderen kan meenemen naar de toekomst? Een heel belangrijke tip is daar: vergeet niet wat je behoudt. We praten bij verandering voornamelijk over wat we gaan toevoegen of veranderen. We kijken vooruit, maar vergeet niet dat er een ‘legacy’ is. Geef ook dat voldoende aandacht, geef erkenning voor wat reeds werd opgebouwd door de bewoners van de bestaande cultuur.

Een tweede patroon is sfeer. Breng eens je energienetwerk in kaart. Niet alleen wat jou energie geeft of kost, maar vooral wíé jou energie geeft of kost. Want naast geestelijke, emotionele en lichamelijke energie, hebben we ook relationele energie. Die verschilt van de eerste drie. Je kan deze geven, maar ook ontvangen. Bij wie haal jij je energie en vooral, aan wie gééf jij je energie? Ook dat laatste is belangrijk.

Bij een derde patroon kijken we naar verbinding. Verbinding tussen personen, maar ook verbinding met jezelf en als concrete tip: ga in verbinding met één van jouw kernkwaliteiten. Connecteer bijvoorbeeld heel bewust met je zachtheid als je een moeilijke meeting op de planning hebt staan, zodat je daar op een zachte manier in kan stappen.

Positieve mindset is een vierde patroon. Eén praktische tip is het verschil leren herkennen tussen erkenning en waardering. Erkenning is positieve feedback geven of krijgen op wat je goed doet, waardering uiten gaat over wie je bént. En dat is een heel groot verschil. Wanneer je iemand waardering geeft, wekt dat bij die persoon positieve emoties op. En die hebben op hun beurt een invloed op je denken en je doen.

En deze tip leidt meteen tot een laatste patroon: communicatie. Wees waakzaam over je taal en kies bewust voor positief taalgebruik. Hoe je iets verwoordt of de woorden die door je gedachten gaan, hebben een enorme invloed op hoe je in het leven staat. Zeg niet ‘stoor ik je niet’, maar wel ‘heb je vijf minuutjes voor mij’, en kies voor ‘het gaat goed’ in plaats van ‘ik mag niet klagen’.

Dit zijn uiteraard slechts enkele heel kleine tips, maar ze geven een idee  rond hoe eenvoudig inzetbaar ze kunnen zijn. In het boek komen er nog tientallen andere tips aan bod.

Wat zijn jullie ambities met de methodologie?

We hebben afgelopen zomer een eerste team corporate positivity®-activisten gecertificeerd. Recent volgde een tweede team. In november staat alweer een derde team gepland.

Tegen 2028 streven  we naar minimaal 100 gecertificeerde activisten. En gezien de teller eind dit jaar al op meer dan dertig zal staan lijkt het erop dat we onze ambitie snel naar boven zullen kunnen bijstellen. Zo hebben ze zichzelf trouwens genoemd, onze opgeleide trainers: activisten. Zij willen de methodologie als ware activisten actief mee in de wereld zetten vanuit de gedeelde overtuiging dat we zo samen bijdragen aan meer positiviteit, verbinding, betrokkenheid en welbevinden in de corporate wereld. Daar zijn wij enorm dankbaar voor.

Trap jij zelf soms nog in de valkuil van negativiteit nu je zoveel met positiviteit bezig bent?

We zijn natuurlijk allemaal maar mensen. Het is normaal en ook helemaal oké dat we af en toe onze positiviteit verliezen. Het is wel belangrijk om je er bewust van te zijn wanneer het gebeurt. Kunnen omdenken en er iets positiefs van maken is krachtig. Want wat we denken, beïnvloedt hoe we ons voelen. Hoe we ons voelen beïnvloedt dan weer waar we naar verlangen en wat we doen. We hebben het eigenlijk echt wel zelf in de hand.

Werkt corporate positivity® vooral preventief of curatief?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Soms nemen organisaties contact met ons op wanneer er al een heldere nood is, denk aan een team dat niet meer zo goed samenwerkt of een directiecomité waar het aan onderling vertrouwen ontbreekt. Dan vertrekken we vanuit een concrete ‘pijn’

Proactief werken is natuurlijk ook mogelijk. Zo deden we een traject van vier jaar in een gemeente, waar we de samensmelting van het OCMW en het gemeentebestuur vanuit organisatiecultuur en leiderschap hebben begeleid.  Wat voor ons veel belangrijker is, is dat we concreet en meetbaar kunnen werken. De 360° corporate positivity®-scan is daarbij een heel sterke tool. Die laat toe om te meten hoe het gedrag van medewerkers door henzelf en hun omgeving wordt gepercipieerd. Door meerdere meetpunten te voorzien kunnen we heel helder de evolutie  in kaart brengen en opvolgen.

Het doet me deugd te zien dat steeds meer bedrijven proactief op cultuur en teamdynamiek willen inzetten. Soms kan je met kleine inzichten en stappen al een wereld van verschil maken en een positieve beweging in de organisatie tot stand brengen.

.

Daar zijn leidinggevenden en bedrijfsleiders vandaag inderdaad al veel meer mee bezig dan vroeger. Proficiat met jullie mooie boek en methodologie, het stemt zeker tot nadenken! Bedankt om jouw waardevolle inzichten met ons te delen.

Geïnteresseerden kunnen het boek van Katrijn en Ann-Sophie hier kopen.

Wil je Katrijn live aan het woord horen?

PS: op 10 december is Katrijn één van de drie vrouwelijke spreeksters op ons ledenevent. Daar lees je hier meer over. Kom je graag eens proeven van onze community en wil je Katrijn aan het woord horen? Neem dan even persoonlijk contact op om erbij te kunnen zijn!

Gerelateerde artikels

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden