SAVE THE DATE! Netwerkevenement Ondernemers Onder Elkaar met keynote en speeddating op 12 februari 2020 in Vinoscoop!

INSCHRIJVEN
Financieel
  • 24 september
  • 2019
  • minuten om te lezen
  • Ivo Spildooren

Boekhouding: horizontale analyse nuttig voor elk bedrijf


Elke ondernemer is bezig met zijn cijfers, of zou dat toch moeten zijn. Ik besloot Ivo Spildooren van 8u51 te vragen om ons uit te leggen hoe een onderneming op een behoorlijk eenvoudige manier haar cijfers het beste kan opvolgen. Ivo geeft hier immers dagopleidingen over en noemt het zelf ‘begrijpend lezen van cijfers’. Zijn antwoord op mijn vraag: de horizontale analyse.

 

 

Vergelijk opeenvolgende jaren

Een horizontale analyse betekent dat je kosten en opbrengsten van opeenvolgende jaren gaat vergelijken. Boekhoudrekening per boekhoudrekening becijfer je de verschillen tussen opeenvolgende jaren. De meeste boekhoudprogramma’s bieden deze tool vaak standaard aan. Het is nuttig om minstens drie jaren te bekijken en idealiter zelfs vijf.
 
 

 

Maak een onderscheid tussen vaste en variabele kosten

Het is nuttig om een onderscheid te maken tussen variabele en vaste kosten. Variabele kosten fluctueren in functie van de activiteitsgraad en dus grootte van de omzet, terwijl vaste kosten toch min of meer constant blijven, ongeacht de gerealiseerde omzet.
 
Zo zijn huurlasten bijvoorbeeld een vaste kost, terwijl verpakkingsmateriaal afhankelijk is van de verkochte hoeveelheden. Verzekeringspremies zijn eveneens een duidelijk voorbeeld van vaste kosten. Semi-vaste kosten bestaan ook. Denk hierbij aan personeelskosten: hoe meer werk, hoe hoger die kost, maar bij een lager werkvolume en dus lagere omzet, daalt de personeelskost daarom niet (onmiddellijk) evenredig.
 
 

I was embarrassed when a businessman friend asked, 'What's the yearly budget of your talk show? What's the per-episode budget?' And I looked at him with these blank, typical-model eyes and said, 'I don't know.' I call myself a businesswoman, and I don't know that?

(Tyra Banks, fotomodel en presentatrice van haar eigen talk-show)
 
 

 

Te volgen trend: omzetwijziging

De te volgen richtlijn in de horizontale analyse is de omzetverandering. Kosten die dezelfde trend volgen, zullen procentueel mee evolueren met de omzet. Kosten die eerder vast zijn, zullen afwijken van die trend. Zo kan je heel snel de grote uitschieters detecteren: zoek de grote afwijkingen ten opzichte van de trend die door de omzetgroei wordt aangegeven.
 
 

 

Niet alleen op lange, maar ook op korte termijn

Je kunt de horizontale analyse ook op korte termijn uitvoeren. Zo kan je de maandelijkse cijfers naast de vooropgestelde budgetten plaatsen en deze vergelijken. Dat is uiteraard minder interessant als je een cyclische activiteit hebt. Als je je omzet bijvoorbeeld realiseert in één ‘seizoen’, dan zal een maandelijkse horizontale analyse je geen bijkomende inzichten geven. De impact van een sectorgebonden vakantie, zoals het bouwverlof, kan een aanzienlijke dip eenvoudig verklaren. Ook eenmalige kosten, zoals een beursdeelname, verzekeringspremies, bepaalde taksen, aanwervingskosten voor bijkomend personeel en noem maar op, zijn voorbeelden van uitgaven die een maandelijkse opvolging kunnen beïnvloeden of verstoren.
 
 

Blijf je dus bewust van eenvoudige verklaringen voor ogenschijnlijk significante verschillen.

Nog nuttiger is om een gecumuleerde maandelijkse horizontale analyse te vergelijken met dezelfde periode in vorige jaren. Op die manier worden eenmalige uitgaven uitgevlakt, voor zover deze eenmalige uitgaven jaarlijks in dezelfde periode voorkomen.
 
 

 

Bepaal zelf of de investering het waard is

Gebruik je een tool om boekhoudkundige opvolgingen te doen, bepaal dan of de financiële investering in de software het waard is. Hoe snel, accuraat en duur is het verzamelen van bepaalde informatie en welk voordeel kan eruit gehaald worden? Zo is horizontale analyse een eenvoudige en goedkope tool, maar het vereist wel een boekhouding die tijdig en accuraat wordt bijgewerkt.

Gerelateerde artikels


Financieel
  • 167
  • 6 minuten
"Elke ondernemer heeft sparringpartner nodig"