SAVE THE DATE! Netwerkevenement Ondernemers Onder Elkaar met keynote en speeddating op 12 februari 2020 in Vinoscoop!

INSCHRIJVEN
Persoonlijke ontwikkeling
  • 25 june
  • 2019
  • 3 minuten om te lezen
  • Annick Heyman

En als je nu eens nee zou zeggen?


Auteur: Annick Heyman van Hey!Lady

 

Als ondernemer zijn klanten het allerbelangrijkste. Zij zorgen voor jouw omzet ze geven jou de kans om jouw expertise uit te bouwen, ze laten jouw bedrijf groeien en ergens hebben ze ook wel een grote invloed op jouw manier van werken. Klant is koning. Maar wie ben jij dan?

 

 

Je bent geen slaaf van je klanten

Hoe sta jij tegenover jouw klanten? Ben je flexibel? Pas jij je aan naar de wensen en noden van de klant? Buig jij je soms in bochten waardoor je zo ver afwijkt van jouw waarden? Ik denk dat we als ondernemer allemaal wel een paar verhalen hebben waarbij we zeggen: ”Dat nooit meer”.

Als business coach begeleid ik veel ondernemers in het uitzetten van hun koers. Als klankbord van veel ondernemers merk ik dan ook dat ze allemaal op een aantal pijnpunten botsen. Eén daarvan is dat je als ondernemer toch slaaf kan worden van jouw klanten. Maar is dat eigenlijk wel de bedoeling?

We hebben als ondernemer een hele resem aan overtuigingen die ervoor zorgen dat we over onze grens gaan. Want ja, ‘voor je klanten doe je alles’, of ‘je hebt de centen nodig’, of nog, ‘je moet de opdracht doen voor de cashflow’. Dus doe je maar verder en verder. Maar moeten we echt zo ver gaan en onze eigen energie verspillen aan klanten die ons wel centen opleveren maar veel energie en frustraties kosten?

 

 

Blijf vasthouden aan jóúw waarden, niet die van je klant

Het strafste verhaal hoorde ik van Mieke (fictieve naam). Zij is een HR Consultant en had een langdurige opdracht aanvaardt. Ze was heel enthousiast dat zij die kans kreeg en vol passie en ambitie ging ze van start. Na drie maanden was ze de opdracht zo beu als koude pap. Wat er was beloofd tijdens de voorgesprekken, kon zij niet realiseren. De klant vroeg haar om bepaalde beslissingen door te voeren waar zij absoluut niet kon achterstaan. En toch stemde ze toe want wie betaalt, die bepaalt, kreeg ze te horen. Haar persoonlijke waarden en visie werden volledig gefnuikt door de hoge eisen die de klant stelde. Haar doorzettingsvermogen heeft ervoor gezorgd dat zij de volledige periode heeft uitgedaan. Maar na die opdracht was ze volledig uitgeblust. Ze heeft 3 maanden nodig gehad om ‘te bekomen’. Bij het horen van zo’n verhaal vraag ik me af: ‘Moeten wij echt zo ver gaan voor onze klanten’?

Om een duidelijk beeld te krijgen over jouw grenzen is het belangrijk om te weten wat jouw waarden en visie zijn. Dat bepaalt de richting en de krijtlijnen van jouw ondernemerschap. Een vraag die daarbij kan helpen is wat voor jou als ondernemer en als mens belangrijk is. Waar hecht jij waarde aan?

 

 

Bepaal duidelijk hoe ver je wilt gaan voor je klanten

Wanneer je dat goed in kaart hebt gebracht, kan je gaan nadenken over wat jij allemaal over hebt voor jouw klanten. Wat zijn de do’s en don’ts. Wat heb jij te bieden aan jouw klanten? En wat wil je absoluut niet? Je mag daar als ondernemer een heel duidelijk standpunt in nemen. Het biedt een enorm voordeel om duidelijke krijtlijnen uit te zetten voor jouw onderneming, want dan heb je als ondernemer een kompas in de hand. Het helpt jou om duidelijke keuzes te maken en zelf een koers te bepalen.

 

Het besef dat je als ondernemer ook ‘neen’ mag zeggen, geeft je enorm veel vrijheid.

 

Denk eens na over de voordelen die je krijgt wanneer je trouw blijft aan jouw waarden en businessmodel. Je krijgt meer ruimte om écht te ondernemen en je droom waar te maken in plaats van tijd en energie te verspillen aan een klant die op het einde van de rit misschien toch nooit tevreden zal zijn.

Blijf trouw aan jezelf en je waarden en durf gewoon eens neen te zeggen. Wij mogen dat ook, net als onze klant.

Gerelateerde artikels


Persoonlijke ontwikkeling
  • 242
  • 3 minuten
Het Enneagram: nuttige tool voor zelfontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling
  • 57
  • 3 minuten
Kijk eens wat meer naar beneden