Overslaan en naar de inhoud gaan
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)

5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)

Sales

Auteur: Caroline Schelpe van Expoza

Vorige week deelde ik hier al vijf waardevolle tips voor een knallende beursdeelname. Er zijn echter nog veel meer zaken waar je rekening mee kunt houden als je met je bedrijf op een beurs staat.

1. What’s in it for me?

What’s in it for me? Een vraag die elke bezoeker zich voortdurend stelt tijdens zijn beursbezoek. Zorg dus voor een duidelijk en gestructureerd antwoord op die vraag. Bedenk een goede campagne en slogan en zorg ervoor dat dit duidelijk terug te vinden is in jouw standconcept. Maak hierbij ook gebruik van de 12-jaar-regel: een twaalfjarige moet onmiddellijk begrijpen waar jij voor staat. Zo ben je zeker dat je boodschap bij iedereen goed overkomt.

2. Aandacht

Geef aandacht. En niet aan je gsm, tablet of laptop, want dan zie je niet welke bezoekers langskomen. En aangezien elke bezoeker binnen de drie seconden onbewust beslist om al dan niet op je stand te komen, is het dus heel erg belangrijk om klaar te staan voor elke geïnteresseerde bezoeker.

Enkele tips rond het ‘schermgebruik’ op je stand:

  • Installeer een ‘gsm-crèche’ in de berging: een afsluitbare doos, box of kast waar iedereen zijn gsm, tablet, enz. in wegstopt.
  • Als je echt een telefoontje moet beantwoorden, ga dan in de berging of even van de stand af.
  • Spreek een beurtsysteem af met de standbemanning om in de berging even belangrijke mails op te volgen. Zo is de stand toch steeds bemand, zonder dat bezoekers hier iets van merken.

3. De oplossing voor pijnlijke voeten

Na een hele dag rechtstaan op de beurs beginnen je voeten gegarandeerd te branden. Je kunt het niet vermijden, maar je kan het wel een beetje verlichten:

  • Zorg voor meerdere paren schoenen met verschillende hakhoogtes voor de dames.
  • Doe schoenen aan met dikke zolen, die zitten comfortabeler.
  • Rol je voeten (in de berging) even over een leeg, geribbeld flesje of over een tennisbal.
  • Na de beurs: voetjes omhoog en verwen jezelf eventueel met een verkoelende crème of een voetbadje.
  • En vooral: weersta de verleiding om te gaan zitten, want dat maakt het des te pijnlijker om weer recht te gaan staan.

4. Opvolging

Verval niet in de gekende routine na de beurs. Beschouw de eerste dagen na de beurs als een verlengde van de beurs. Stuur elke bezoeker een kleine bedanking binnen de 48 uur na de beurs en volg elke lead binnen de zes dagen concreet op.

Plan op voorhand ook twee concrete dagen in waarop je opvolging gaat doen en deel dit met interessante leads op de beurs: “Ik zal jou die of die dag opbellen, wat past voor jou het best?” Zo peil je meteen ook naar de oprechte interesse van jouw contact. Doe uiteraard ook wat je belooft!

5. Respecteer de openingsuren

Ik zie het maar al te vaak dat de beurs opengaat en dat sommige standhouders nog druk bezig zijn met alles klaar te zetten, of nog erger, dat sommige standen nog leeg en onbemand zijn. Veel exposanten vertrekken ook voordat de beurs zijn deuren sluit, of ze beginnen op de laatste beursdag reeds in de namiddag hun stand op te ruimen en te ontmantelen. Waarom? Om de files te vermijden, omdat het dan toch niet druk (meer) is…

Nochtans zijn het eerste en laatste uur van de beurs niet te onderschatten! Ik noem dat de ‘gouden uurtjes’: veel aankopers en beslissingnemers profiteren namelijk van die rustige momenten om langs te komen. Zij weten immers ook dat het dan minder druk is en er dus tijd en ruimte is om serieuzere gesprekken aan te gaan. Als jij er dan (nog) niet bent, dan kan je mooie kansen mislopen.

Bonustip!

Stel jezelf deze drie belangrijke vragen voor je überhaupt aan je voorbereiding begint:

  1. Waar zijn je klanten dagelijks mee bezig?
  2. Waar liggen die mensen wakker van, wat zijn hun pijnpunten?
  3. Welke van jouw diensten of producten kunnen een oplossing bieden voor die problemen?

Deze vragen zullen jullie helpen een goed verhaal, oftewel een sterke pitch, samen te stellen voor bezoekers. Weet dat je bezoekers al tien keer hetzelfde standaardverhaal gehoord hebben wanneer ze uiteindelijk bij jou terechtkomen. Maak dus het verschil en blijf in hun hoofd zitten!

Veel beurssucces, en vooral, geniet ervan!

Gerelateerde artikels

Customer journey: van prospect tot klant en ambassadeur
Sales
- Jarno De Smet
Customer journey: van prospect tot klant en ambassadeur
Elke klant is je beste klant
Sales
- Maarten Debie
Elke klant is je beste klant
De kunst van traag verkopen
Sales
- Oliver Op De Beeck
De kunst van traag verkopen

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden