Jouw verhaal op Overondernemers.be?

Meer informatie
Sales
  • 20 august
  • 2019
  • 1 minuten om te lezen
  • Caroline Schelpe

5 tips voor een succesvolle beursdeelname (1/2)


Auteur: Caroline Schelpe van Expoza

 

Beurzen zijn een ideale kans om je bedrijf te promoten. Op geen enkel ander moment komen zoveel prospecten, klanten, leveranciers en concullega’s zomaar spontaan voorbij jouw deur gewandeld. Een goede voorbereiding op je beursdeelname is dus bijzonder belangrijk. 

Ik deel graag een eerste reeks tips om goed voorbereid op je beursstand te staan en een optimaal resultaat te halen uit je beursdeelname!

 

1. Bepaal je doelen

Als je niet weet waarom je naar de beurs gaat en er geld en tijd in investeert, hoe kan je dan nadien je bereikte resultaten meten? Bepaal het concept van je stand en hoe je mensen aanspreekt voor, tijdens en na de beurs.

Je doelen bepalen begint met bepalen wie je wilt aanspreken en wat je wilt vertellen. Zorg voor maximaal drie SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch, Tijdsgebonden).

2. Laat weten dat je er zult zijn

Als je klanten en prospecten niet weten dat jij op de beurs zult zijn, dan zullen ze jou ook niet komen opzoeken. Communiceer jouw beursdeelname via elk kanaal dat je ter beschikking hebt: sociale media, telefonisch, je website…

De beursorganisatie levert ook quasi altijd een digitale banner aan die je in je e-mailhandtekening, op je website, je sociale media enzoverder kunt plaatsen. Deel hierbij niet enkel jouw deelname aan de beurs en jouw standnummer, maar ook waarom mensen specifiek bij jou moeten langskomen. Misschien deel je wel een leuk gadget uit of kunnen mensen bij jou iets lekkers eten of drinken.

Beloon zeker bezoekers die op voorhand een afspraak vastleggen op jouw stand. Wees origineel, want muntjes en balpennen zijn op elke stand te vinden.

3. Kies een goede standbemanning

Denk goed na over wie je meeneemt. Niet iedereen van het salesteam voelt zich als een vis in het water op een beurs. Sommige vertegenwoordigers bereiden graag verkoopgesprekken voor, terwijl dat op een beurs met spontane bezoekers niet kan.

Tip: laat iedereen in het bedrijf die interesse heeft om mee te gaan naar de beurs een ‘auditie’ doen. Laat ze even pitchen en zet een dialoog met een bezoeker in scène. Vraag hen ook waarom ze graag meewillen. Zo zie je snel wie in aanmerking komt en wie niet.

4. Leer jouw buren kennen

Maak kennis met je standburen. Ontdek wat zij te bieden hebben en wie hun doelpubliek is. Vertel ook wat jij doet en wat je met deze beursdeelname wil bereiken. Spreek je met iemand op de beurs die baat heeft bij de diensten van jouw buur? Stuur die dan naar je buren door, en omgekeerd. Zo help je elkaar om nog meer resultaat te behalen.

5. De 3-secondenregel

Een bezoeker beslist onbewust in drie seconden of hij wel of niet jouw stand binnenwandelt. Goed nadenken over je standconcept is dus een must. Zorg dat je een rustpunt creëert voor de bezoeker. Als de stand te vol is, of niet overzichtelijk, kan de bezoeker niet focussen en loopt hij door.

Met deze vijf tips ben je al goed voorbereid om op de beurs te staan, maar zo zijn er nog veel waardevolle tips. Volgende week deel ik nog eens vijf tips voor een succesvolle beursdeelname!

Gerelateerde artikels


Marketing
  • 118
  • 2 minuten
Spreken voor een publiek in de juiste outfit
Sales
  • 70
  • 2 minuten
Franchisegever worden, wat heb ik nodig?
Marketing
  • 104
  • 2 minuten
Het belang van een consequente branding
Sales
  • 88
  • 3 minuten
De basis voor elk strategisch plan