Overslaan en naar de inhoud gaan
5 tips voor een professioneel imago

5 tips voor een professioneel imago

Marketing

Auteur: Lynn Mykolajczak van The Ambitious Brune

Een positief professioneel imago is essentieel voor een succesvolle carrière, ongeacht de sector waarin je werkt. Een professionele uitstraling bestaat uit 4 elementen:

  1. Kleding en kleding: hoe je eruit ziet
  2. Lichaamstaal: hoe je jezelf presenteert
  3. Houding en gedrag: hoe je je gedraagt
  4. Gesprek en taal: hoe je communiceert

Hier zijn 5 tips om een positief professioneel imago te creëren.

1. Een eerste indruk maak je maar één keer

Het begint allemaal met een goede eerste indruk. Eerste indrukken zijn van cruciaal belang, vooral wanneer een potentiële klant voor het eerst met je in contact komt. Of bijvoorbeeld wanneer je als autoriteit in je vak wilt gezien worden. Een eerste indruk wordt door de andere partij gevormd tussen de drie en zeven seconden. Nadien is het erg moeilijk om de vooroordelen die ze hebben gevormd te veranderen. De eerste indruk heeft invloed op hoe zij je persoonlijkheid, competentie en waarden beoordelen. Zorg er dus voor dat het volledige plaatje klopt.

2. Een professioneel voorkomen

Een geschikt voorkomen is een manier om respect te tonen aan enerzijds jezelf en anderzijds klanten, collega’s en werknemers. Geschikte professionele kleding betekent niet dat je dure designerkleding moet dragen. Het betekent zorg dragen voor je fysieke voorkomen. Laat ze zien dat je je best hebt gedaan om jezelf te presenteren en zij dus ook de tijd moeten nemen om naar je te luisteren en je serieus te nemen.

3. Een respectvolle houding

Je moet een positieve, respectvolle houding hebben. Je wilt zelfverzekerd zijn, maar niet eigenwijs, beleefd maar niet opdringerig, vriendelijk maar niet vervelend. Ben je iemand met wie ze willen werken? Passen jullie bij elkaar en kunnen jullie goed met elkaar opschieten? Wees authentiek, beleefd en positief. Wees de beste jij die je kan zijn.

4. Gebruik positieve lichaamstaal

Je lichaamstaal is van cruciaal belang voor je professionele imago. Ten eerste moet je lichaamstaal zeggen dat je benaderbaar bent. Je wilt dat mensen met je willen verbinden. Dit is cruciaal tijdens netwerkevenementen, sollicitatiegesprekken, onderhandelingen, enz. Ten tweede wil je er ook betrouwbaar uitzien. Ondernemen gaat gepaard met financiële beslissingen. Investeerders moeten investeren, klanten moeten kopen, contracten moeten worden ondertekend, … Een positieve professionele lichaamstaal creëer je door o.a. oogcontact te maken, een stevige handdruk te geven, rechtop te zitten en staan, open lichaamstaal te gebruiken, te glimlachen en mensen te begroeten, ...

5. Handhaaf je professionele imago online

Het is heel belangrijk dat je professionele imago ook online wordt verdergezet. Alles wat je online plaatst en verzendt - en alles wat door vrienden wordt gepost - kan en zal worden gezien door klanten, werknemers en prospecten. Ruim je sociale kanalen op en haal alles weg dat je professionele imago ondermijnt. Vraag vrienden en familie om hetzelfde te doen. Doe dit proactief en zoek regelmatig (maandelijks of elk kwartaal) naar negatieve afbeeldingen en berichten. Laat je persoonlijke leven je positief gecreëerde professionele imago niet saboteren. Wees net zo professioneel online als op de werkvloer.

Gerelateerde artikels

12 tips personal branding mindset
Marketing
- Phebe D'hondt
12 tips voor een goede personal branding mindset
5 meest voorkomende fouten online adverteren
Marketing
- Maarten Debie
De 5 meest voorkomende fouten bij online adverteren
Webinar - 10 tips voor meer beurssucces
Marketing
- Caroline Schelpe
Webinar - 10 tips voor meer beurssucces

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden