3 tips voor meer productiviteit
Auteur: Nadine De Geyter, Timemanagement - focus - groei
Je dag starten met een belangrijke taak, je mailbox efficiënter beheren en geen taken in je agenda noteren. Dat waren de drie tips die ik in een vorige blog op Overondernemers.be heb gedeeld. Uiteraard kan je nog veel meer doen om je productiviteit te verhogen en het meeste uit je dag te halen. In deze blog deel ik nog 3 extra tips!
Tip 1: Maak werk van een goede weekplanning
Een goede weekplanning is de basis van alles. Orde in de chaos geeft rust. Structuur biedt houvast. Een solide planning helpt om te ontspannen.
Houd bij het voorbereiden van je week zeker rekening met voorbereidings-, verwerkings- en eventuele reistijden. Overlaad je planning niet. Schat de benodigde tijd voor elke taak realistisch in en laat ruimte vrij voor onverwachte dingen. Bekijk aan het einde van elke dag en week of je de planning hebt gevolgd. Zo ja, proficiat! Zo niet, waarom lukte het niet? Wat ga je volgende week anders aanpakken?
Tip 2: Schakel meldingen uit
Geluidjes en pop-ups lijken handig om je werk op te volgen, maar ze zijn contraproductief. Elke melding haalt je uit je focus. Weg van de taak waaraan je werkt. Het vraagt telkens extra energie om weer geconcentreerd aan de slag te gaan. Afleiding is nefast voor je productiviteit, creativiteit en efficiëntie. Zet dus alle meldingen uit. Richt je focus volledig op je opdracht en bepaal zelf het tijdstip waarop je e-mails en andere berichten leest.
Niet overtuigd? Hou dan bij hoeveel tijd je besteedt aan een to-do met en zonder afleiding door belletjes en pop-ups.
Tip 3: Werk aan een opgeruimd bureau
Ruim je bureau op. Een ordelijk bureau is overzichtelijk en neemt elke afleiding weg. Gebruik bakjes om losse papieren te verzamelen. Als je aan een taak werkt, neem je alleen de documenten erbij die voor die taak van belang zijn.
“Oh, maar dit is georganiseerde chaos. Ik vind alles terug.” Ja, maar hoeveel tijd kost het je om in die georganiseerde chaos een document terug te vinden? Bovendien is de rust van een opgeruimd bureau onbetaalbaar. Je houdt je focus op het werk en bent niet afgeleid doordat je oog toevallig op een factuur valt. “Toch even controleren wanneer ze betaald moet worden.” Weg focus. Het duurt lang om dezelfde concentratie terug te vinden.
Gun jezelf rust en focus. Werk aan een opgeruimd bureau.
Hopelijk vind je meer rust en structuur als ondernemer door deze drie tips toe te passen. Wil je nog meer overzicht? Op mijn website kan je inschrijven voor een clean desk challenge. Je ontvangt dan enkele tips in je mailbox voor een opgeruimd bureau.
Wil je geregeld tips ontvangen voor een betere planning? Dan kan je je inschrijven voor mijn nieuwsbief. Eind dit jaar krijg je een bundel met 20 tips toegestuurd!