Overslaan en naar de inhoud gaan
12 tips personal branding mindset

12 tips voor een goede personal branding mindset

Marketing

Auteur: Phebe D'Auteur: Phebe D'hondtpersonal branding partner voor ondernemers en oprichter van Overondernemers.be
Deze blog verscheen eerder hier. Je kan ook Phebes podcast over personal branding beluisteren.

Voor mij heeft personal branding heel veel met mindset te maken. Als je niet de juiste mindset hebt, zal het ook heel moeilijk zijn om een personal brand op te bouwen. Nu, wie ben ik om te oordelen of iemand de juiste mindset heeft … Maar toch, ik merk bepaalde zaken steeds terugkomen bij ondernemers die een sterk merk hebben neergezet: ze positioneren zich goed, ze durven zichzelf te zijn, ze gaan over tot actie én ze werken aan de beste versie van zichzelf. Ik deel graag mijn tips met jou om te werken aan een goede personal branding mindset.

Je positionering moet duidelijk zijn

Tip 1: maak tijd om te werken áán je bedrijf

Als je inzet op personal branding, weet je dat je je duidelijk en consequent zal moeten positioneren. Dat betekent dat je in eerste instantie bereid moet zijn om geregeld áán je bedrijf of carrière te werken. Dat betekent: bijleren, strategieën bepalen en vooral ook stilstaan bij wat je niét meer wil doen. Zeggen wat je niet doet, is een eerste manier om de minder ideale klanten niet meer aan te trekken.

Personal branding betekent ook groeien als mens en professional. Als je alleen maar werkt ín je bedrijf, dan gaan de weken of maanden gewoon voorbij zonder dat je mooie stappen zet.

Tip 2: wees je bewust van je eigen meerwaarde

“Ik wil wel werk maken van personal branding, maar ik wil niet opscheppen over mezelf”, is iets wat prospecten vaak opwerpen tijdens een eerste gesprek. Personal branding draait echter helemaal niet om opscheppen. Het is je eigen meerwaarde kennen en daarmee naar buiten komen. Dat is alles.

Enkele weken geleden zei ik het nog zo tegen een coachee:

“Personal branding is eerst en vooral je eigen volle potentieel zien, de drive voelen om dat potentieel verder te ontwikkelen en ervoor zorgen dat ook anderen dat volle potentieel in jou zien.”

Zeg dus niet dat je ‘maar’ een verzekeraar of dat je ‘een beetje’ marketing doet. Spreek ook niet over je klanten als ‘klantjes’. You’re doing serious business, toch?

Het kan natuurlijk zijn dat je het moeilijk vindt om die meerwaarde onder woorden te brengen. Ik denk dat dat de hoofdreden is waarom mensen bij mij een personal branding traject volgen. Wat je kan doen om die meerwaarde concreter te maken, is je vorige ervaringen of projecten eens onder de loep nemen en al je rollen en taken op te sommen. Het kan niet anders dan dat daar gemeenschappelijke aspecten te vinden zijn; dat zijn vaak de dingen waar je het beste in bent. Blijft het moeilijk? Vraag dan aan tevreden klanten wáárom ze zo tevreden zijn.

Wat moet je daar dan uiteindelijk mee in de praktijk? Wel, spreek die meerwaarde uit in kennismakings- en salesgesprekken met prospecten. Zorg ervoor dat die meerwaarde duidelijk wordt in je websiteteksten of verwijs ernaar in je content op sociale media. Je meerwaarde uitspreken en meenemen in je verhaal zal je zelfvertrouwen een boost geven.

Tip 3: besef dat personal branding een journey is

Als je het mij vraagt, kent personal branding geen eindstation. Als ondernemer blijf je jezelf voortdurend ontwikkelen en heruitvinden. Als die ontwikkeling alleen intern gebeurt en je die niet naar buiten brengt, dan evolueert je personal brand niet mee. Je meerwaarde wordt eigenlijk steeds groter of concreter, maar je laat het niet zien als je niet blijft inzetten op personal branding. Gevolg: je ideale klantenprofiel(en) evolueert mee op basis van je nieuwe kennis en inzichten, maar je trekt deze niet aan omdat je je communicatie of manier van netwerken er niet aan aanpast.

Personal branding is een journey die nooit eindigt.

Je durft jezelf te zijn

Tip 4: trek je niet aan wat anderen van je denken

Aan zelfreflectie doen, is meestal geen probleem en eigenlijk al de helft van het werk. Naar buiten komen en jezelf laten zien online of op netwerkevenementen blijkt vaak een drempel. Bij sommige ondernemers is dat omdat ze schrik hebben voor de mening van anderen.

Als je personal brand op authentieke pijlers is gebaseerd, hoef je toch helemaal geen schrik te hebben? Je bent wie je bent én je werkt aan jezelf; wie heeft dan het recht om jou te beoordelen of veroordelen? Die schrik is trouwens vaak ongegrond: mensen zijn vooral met zichzelf bezig en nemen heus niet alles wat jij doet onder de loep. En als ze daar wel de tijd voor hebben, dan wil dat ook wat zeggen over hen en moet je je afvragen of hun mening er eigenlijk toe doet ;-).

Tip 5: vertrouw het proces en durf nee te zeggen

It doesn’t happen overnight. Blijf consistent en gestructureerd in je communicatie en heb geduld. Beetje bij beetje zal je netwerk kwalitatief groeien en zullen mensen steeds beter weten waarvoor ze bij jou terechtkunnen.

Daarnaast is personal branding op zich ook een proces. Alles wat je doet, elke beslissing die je neemt, toets je af aan waar je voor staat en hoe je wil overkomen bij je doelgroep. Past een samenwerking met een andere ondernemer niet in jouw plaatje of zou die nieuwe, niet zo ideale klant je te veel energie kosten? Durf dan gefundeerd nee te zeggen. Meer nee durven zeggen, leidt ook tot gerichtere ja’s …

Tip 6: durf je kwetsbaar op te stellen

De beste personal brands zijn authentiek en vaak is dat doordat ze laten zien dat ze ook maar een mens zijn. Durf toe te geven wat je niet weet en hulp te vragen. Het is net eigen aan personal branding dat je je ergens in gespecialiseerd bent, ergo, dat je dus niet alles alleen kan. Je uitdagingen delen kan bovendien leiden tot herkenbaarheid bij collega-ondernemers en boeiende gesprekken waar je heel veel uit kan leren.

Ga tot actie over

Tip 7: daden zeggen meer dan woorden

Wie je bent, moet blijken uit alles wat je doet. Niet alleen je marketing en communicatie, maar ook al je acties en interacties moeten ‘on-brand’ zijn. Het plaatje moet altijd kloppen. Zorg ervoor dat je niet alleen om wat je zegt, maar ook om wat je doet, onthouden wil worden.

Tip 8: wacht niet tot je klaar bent om met personal branding te beginnen

Besef dat je alles al in huis hebt om met personal branding te beginnen. Het is net als een bedrijf opstarten: ik hoor zo vaak pre-starters zeggen dat ze zullen opstarten zodra ze nog die ene cursus hebben gevolgd. Laat ik je even van dat wolkje af halen: je zal nooit 100% klaar zijn. Dat zou toch saai zijn? Weten dat je niets meer te leren hebt?

Blijf niet overdenken en overanalyseren, blijf niet dat juiste moment afwachten. Het juiste moment is NU.

Ik begrijp dat het niet in ieders karakter ligt om zo snel tot actie over te gaan. Begin dan ook klein. Stel, je wil een webinar geven, maar je hebt schrik om af te gaan als er geen inschrijvingen komen en daarom stel je het uit. Dan moedig ik je aan om toch gewoon die eerste stappen te zetten. Prik die datum, maak er publiciteit voor in je netwerk via content en persoonlijke berichten/mails, en zie wat er gebeurt. In het ergste geval schrijft niemand in. Dan laat je het moment gewoon passeren en is er niets gebeurd. Denk je dat mensen dan echt denken dat je een mislukkeling bent…? Nee, dus. En ondertussen blijf je online actief om aan je personal brand te bouwen en je probeert het over twee maanden gewoon opnieuw als je netwerk alweer wat gegroeid is.

Omarm tegenslagen en zie het als een les om bij te sturen en jezelf weer wat beter te leren kennen of verbeteren. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Fouten of tegenslagen overkomen iedereen. Hoe je ermee omgaat, kan een wereld van verschil maken voor de perceptie die anderen over je hebben.

Tip 9: haal de dingen uit je hoofd

Hoewel personal branding voor de helft een interne oefening is, moet je op een bepaald moment iets naar buiten brengen. Als je alles blijft internaliseren, kan het je op een bepaald moment gewoon verlammen of je acties onnodig vertragen. Als je het moeilijk vindt om wat er intern gebeurt onder woorden te brengen of te structureren, schakel dan een coach of klankbord in om te sparren.

Het geldt niet voor iedereen, maar mijn motto is: eerst doen, dan voelen, dan denken. Blijf niet steken in denken, voelen, en dan pas doen. Het gevaar is dan dat je blijft denken en voelen, maar niets doet.

Dat ‘doen’ kan echt klein zijn, begrijp me niet verkeerd. Je hoeft niet als eerste stap van de daken te schreeuwen wie je bent en waar jij voor staat. Gewoon al je ideeën opschrijven, is een goede eerste actie die je een stapje voorwaarts doet bewegen.

Werk aan de beste versie van jezelf

Tip 10: word één met je personal brand

Personal branding heeft niet alleen met je business te maken. Ja, het zal je helpen om als professional te groeien en de juiste klanten en projecten aan te trekken. Maar het is belangrijk dat je je personal brand ook lééft. Ga voor een geslaagd leven, niet alleen voor een geslaagde carrière. Je personal brand laat je niet achter op kantoor, maar neem je mee naar huis. Streef ook daar naar de beste versie van jezelf en een balans in alle aspecten van je leven.

Tip 11: blijf levenslang leren en aan jezelf werken

Zoals al gezegd: personal branding stopt nooit en nergens. Blijf evolueren en aan jezelf werken. Een statisch merk, of het nu een personal of corporate brand is, kan niet succesvol zijn. Als de wereld en de context verandert, is het belangrijk daarop in te spelen of op zijn minst te evalueren of je er iets mee moet doen.

Aan jezelf werken, betekent trouwens ook je verantwoordelijkheid opnemen voor wat je doet en zegt. Jij bent verantwoordelijk voor je daden en beslissingen, niemand anders. Laat dat ook zien en neem ownership over je leven.

Tip 12: stel je mindset in op wie je wíl zijn

Wie zou je zijn als je de beste versie van jezelf was? Beschrijf jezelf en je financiële, sociale en professionele situatie. Wees zo gedetailleerd mogelijk en probeer te voelen hoe het zou zijn om die persoon te zijn. Dit zal je helpen gerichtere beslissingen te nemen en als persoon te evolueren in de richting van dat ideaalbeeld. Hierdoor zal niet alleen jij, maar ook je business groeien.

Werk maken van je personal brand én je mindset om als ondernemer persoonlijk en professioneel te groeien? Plan hier gerust een kennismakingsgesprek met Phebe in.

Gerelateerde artikels

Een mail versturen met Mailchimp, hoe doe je dat?
Marketing
- Maarten Debie
Een mail versturen met Mailchimp, hoe doe je dat?
5 tips om meer uit LinkedIn te halen
Marketing
- Phebe D'hondt
5 tips om meer uit LinkedIn te halen
Hebben mensen vertrouwen in je website?
Marketing
- Kevin Vertommen
Hebben mensen vertrouwen in je website?

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden